اخبار گرانی تایر و علت گرانی لاستیک خودرو در 1403
انتشار: آذر 29، 1403
بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1404

اخبار گرانی تایر و علت گرانی لاستیک خودرو در 1403


مخالفت سازمان حمایت با گران شدن ،تیک

آذر 1403: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در تاریخ 26 آذرماه و در واکنش به بخشنامه جدید انجمن صنعت تایر در افزایش 45 درصدی قیمت انواع تایرها اعلام کرد: از نظر این سازمان هر گونه افزایش قیمت محصولات تولیدی خارج از دستورالعمل عمومی قیمت گذاری و توزیع کالاها مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمت ها و همچنین بدون بررسی مستندات ،ید و مصرف مواد اولیه با نرخ های جدید، مورد تایید نمی باشد.

(روی تصویر کلیک کنید)

اعلام افزایش قیمت انواع تایر در آذر 1403

آذر 1403: با اعلام حذف ارز نیمایی، افزایش قیمت ،تیک اعلام شد. در همین راستا، انجمن صنفی صنعت تایر، نامه ای منتشر کرد که خبر از افزایش قیمت انواع ،تیک به علت حذف ارز نیمایی می دهد.

افزایش قیمت ،تیک و گر، تایر
(روی تصور کلیک کنید)

در این نامه اشاره شده که با توجه به تغییرات صورت گرفته در رابطه با نحوه تامین ارز مورد نیاز مواد اولیه صنعت تایر و حذف گروه کالایی نیمایی که موجب افزایش نرخ ارز از ۵۰ هزار تومان به حدود ۶۵ هزار تومان گردیده، برای واقعی سازی قیمت تایر، افزایش قیمت اعلام شده است. بنابراین قیمت انواع تایرهای سواری و وانتی رادیال بلت سیمی ۲۵ درصد، تایرهای بایاس 20 درصد( شامل تایرهای وانتی راهسازی و صنعتی کشاورزی تیوب)، و TBR و وانتی ال استیل به میزان ۴۵٪ از تاریخ این نامه افزایش یافته و اجرایی میگردد.

افزایش قیمت مواد اولیه تایر

فروردین 1403:\xa0مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در مورد قیمت گذاری تایر اظهار کرد: در قیمت گذاری تایر کماکان مشکل داریم زیرا قیمت تایر به صورت دستوری تعیین می شود. در تلاش هستیم تا مسؤولان را متقاعد کنیم که قیمت گذاری دستوری را از دوش ما بردارند زیرا به دلیل تورم این شیوه قیمت گذاری برای صنعت فرساینده است.

وی افزود: به دلیل تورم قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید به صورت مستمر افزایش می یابد اما قیمت گذاری دستوری باعث می شود که قیمت کالای نهایی به صورت پلک، تغییر کند. در واقع هر دفعه که مواد اولیه می ،یم قیمت نسبت به دفعه قبلی که ،ید کرده ایم، متفاوت شده است در این شرایط ثابت نگه داشتن قیمت فروش امکان پذیر نیست.

تنها تصریح کرد: برای تغییر قیمت نیز مدت ها باید دوندگی و نامه نگاری با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داشته باشیم. از سویی دیگر با توجه به وضعیت ،ید مواد اولیه، مستنداتی که ارائه می کنیم برای چند ماه قبل است و به روز نیست که همین بررسی ها هم چند وقتی طول می کشد که در نهایت منجر می شود قیمت فروش نسبت به قیمت تولید عقب تر باشد و نمی تو،م سود عا، درج شده در قانون را به سهامدار تضمین کنیم و در نهایت جاذبه صنعت برای جلب سهامدار کم می شود

فراو، ،تیک سواری در بازار

دی 1402: جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، تاکید کرد که کاهش عرضه تایر ارتباطی با تولید ندارد؛ بلکه سیاست های مربوط به توزیع این کا،ت که عرضه را با اختلال روبه رو کرده است.

وی توضیح داد به جز رینگ ،13 دیگر تایرهای خودروهای سواری به وفور در بازار پیدا می شود؛ تا جایی که عرضه آن از تقاضا فراتر رفته و مشتریان حتی در انتخاب برند تایری که می خواهند ب،ند حساسیت پیدا کرده اند. رینگ 15 و بالاتر از آن، حتی با قیمتی کمتر از قیمت مصوب در بازار ،ید و فروش می شود تا جایی می توان از راکد بودن بازار تایر یاد کرد و مدتی است که نمایندگی های فروش تایر از تولیدکنندگان ،ید نمی کنند.

وی افزود سازمان حمایت از مصرف کنندگان سهم سود در فرآیند توزیع ،تیک برای عمده فروش ها را 3 درصد و برای ،ده فروش ها 12 درصد تعیین کرده است. عمده فروشان این سهم 3 درصدی را نمی پذیرند و خود به ،ده فروشی روی آورده اند. در پی این امر تعداد واحدهای ،ده فروشی تایر کاهش پیدا کرده و این به کندی جریان توزیع ،تیک در کشور انجامیده است.

گر، ،تیک غیرقانونی است

دی 102: اخیرا اخباری مبنی بر افزایش قیمت تایر، منتشر شده که \xa0سازمان حمایت ضمن رد ، این موضوع، اعلام کرده است تایر مشمول قیمت گذاری است و هرگونه افزایش قیمت باید از طریق مح،ات کارشناسی و پس از تصویب کارگروه یا ستاد تنظیم بازار عملیاتی شود.

البته این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که تاکنون مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر تغییرات قیمت تایر ابلاغ نشده و از نظر سازمان حمایت هرگونه افزایش قیمت از سوی واحدهای تولیدی غیرقانونی است.

قبلا وزیر صمت اعلام کرده بود از اول دی ماه قیمت گذاری دستوری ،تیک رسما لغو می شود؛ اما سازمان حمایت در توضیح این مصوبه اعلام کرد که اگر بازار تایر به تعادل رسید، آزادسازی ها اعمال می شود که در حال حاضر با توجه به شرایط بازار چنین چیزی هنوز ایجاد نشده است.

جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر، در نامه ای به تاریخ 3 دی، به شرکت های تولیدکننده ،تیک اعلام کرد: «نظر به اقدامات مؤثر و همراهی همه اعضای انجمن صنفی صنعت تایر جهت کاهش التهاب و کاهش قیمت بازار آزاد، ضمن تشکر و قدرد، به استحضار می رساند سید اخیر اعلام شده از طرف آن شرکت معظم با تعدیل اندک قیمت فروش که در راستای سیاست آزادسازی قیمت تایر سواری و مصوبه تنظیم بازار صورت پذیرفته به دلیل عدم ابلاغ رسمی و نامه امروز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواهشمند است فروش با قیمت های جدید متوقف گردیده تا پس از مذاکره و هماهنگی همانند گذشته در فضایی تعاملی با مسئولین نسبت به افزایش نرخ در چارچوب ضوابط کشور اقدام شود.»

طرح ویژه نظارت و بازرسی از بازار تایر

دی 1402: اتاق های اصناف ایران، در اطلاعیه ای از اجرای طرح ویژه «نظارت و بازرسی از بازار تایر خودرو» در سراسر کشور خبر داد.

طبق این اطلاعیه، بازرسان اتاق های اصناف سراسر کشور به مدت یک ماه و در قالب طرح ویژه، نظارت بر بازار تایر خودرو را اولویت قرار خواهند داد. بر اساس اعلام معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران، در راستای صیانت از حقوق مصرف کنندگان و جلوگیری از سودجویی منفعت طلبان و با توجه به تداوم التهاب بازار تایر سواری در سطح عرضه، بازرسان اصناف با استفاده از همه ظرفیت های موجود با متخلفان برخورد قانونی خواهند کرد.

این بازرسی با استفاده از آمار و اطلاعات سامانه های در دسترس نظیر سامانه جامع تجارت و سامانه انبارها و مراکز نگهداری کالا انجام خواهد شد و در سطح واحدهای انبارش عمده تایر خودرو، نسبت به رصد دقیق شرایط بازار اقدام خواهد شد.

اخیرا اقداماتی برای بهبود وضعیت بازار ،تیک در دستور کار قرار گرفته است. برای مثال، سامانه جامع تجارت با صدور اطلاعیه ای برای ،ده فروشان تایر سواری، دستورالعمل فروش ،ده فروشی ،تیک ها را اعلام و تاکید کرده است که در زمان فروش تایر سواری به مصرف کننده نیاز است شماره شاسی و شماره موتور خودرو را از ،یدار دریافت و در سند ،ده فروشی ثبت کنند؛ همچنین جهت کنترل میزان سهمیه ،یدار، باید گزینه "ارسال کد تایید سهمیه" انتخاب و کد پیامک شده برای مشتری، در سند ثبت شود.

در نیمه آذرماه\xa0 هم اعلام شد که به دنبال میزان ،ید اینترنتی ،تیک کافی نبودن ظرفیت پست برای ارسال آن ها، فروش اینترنتی چند روزی بسته شد، اما رئیس جدید انجمن صنفی صنعت تایر وعده داد که بعد از جابه جایی ،یدهای قبلی، سایت دوباره باز خواهد شد. اما بعد از چند روز دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی و، صمت ضمن تاکید بر تسهیل شرایط با ،ید اینترنتی، علت عمده صف های طول، ،ید ،تیک را برخی اجبارها دانسته که اکنون با برداشته شدن آنها احتمالا صف ها هم جمع خواهد شد.

کنترل گر، ،تیک و کاهش نرخ ها ادامه دارد

آذر 1402: رضا عباس آبادی دانشور، عضو اتحادیه ،تیک و روغن تهران، اظهار کرد کارخانه ها تولید خود را بر تایرهای پر مصرف معطوف کرده اند. روند کاهشی قیمت ها پیش رو خواهد بود و کارخانه ها اهتمام خود را بر سایزهای مورد تقاضای مردم خاصه خودروهایی با رینگ13 معطوف کرده اند. در این صورت قطعا التهاب بازار کاهش می یابد و ،تیک مورد نیاز مردم توسط اعضای صنف ،تیک با قیمت مصوب توزیع می شود و به دست مصرف کننده نهایی می رسد و همین باعث شده که شاهد روند کاهشی قیمت ها باشیم و در بازه ،تیک های رینگ قیمت ها به شدت به نرخ مصوب نزدیک شده است.

وی افزود قیمت ها برای رینگ 14 نیز به همین شکل است و تقریبا بازار مصرف کننده به بازار نرخ مصوب نزدیک شده است و فقط رینگ 13 مانده که کارخانه ها تولیدات خود را برای این رینگ نیز افزایش داده اند و عرضه بیشتر جوابگوی تقاضای مردم هست و جای نگر، وجود ندارد چون ،تیک به وفور وجود داشته و به قیمت مصوب بسیار نزدیک خواهد شد. ،، که در سایت ها ثبت نام ،د به یک روش توزیع ورود یافتند که به مسیر توزیع صحیح تایر کمک کرد و روش دیگر سنتی و بهینه است که مردم تایر خود را در واحدهای صنفی تحویل می گیرند و راستی آزمایی نیز صورت می گیرد. از این رو مسیر دیگر که ،ی تایر خود را تحویل می گرفت و شاید در واحد صنفی دیگر نیز تحویل بگیرد و بازارچه های موازی ایجاد شود، از بین رفته است و مردم در سایت های دیوار و شیپور تایر را با قیمت های دیگر به فروش می رساندند و قیمت ها مورد کنترل نبود.

آقای عباس آبادی دانشور گفت واحدهایی نیز هستند که جواز کامل پنچرگیری و ،تیک فروشی را دارند و حتی ممکن است تعویض روغنی نیز داشته باشند. در حال حاضر با پر مصرفی تایر رو به رو هستیم و فروش نیز فصلی است خاصه در تابستان و شب عید که مسافرت ها فزونی می گیرد و در فصل کشاورزی نیز ،تیک های خاص کشاورزی پر مصرف خواهد شد و اتحادیه همواره ناظر و حامی اعضا بوده است و شرایط اقتصادی و بازار گاهی این مسائل را در تلاطم می اندازد. اگر این رویه ادامه یابد کارخانه ها تولیدات خود را به موقع به دست نماینده ها خواهند رساند و اعضای ما نیز با قیمت مصوب ،تیک را توزیع می کنند.

کنترل گر، ،تیک توسط و، صمت

آبان 1402: علیرضا شاه میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، در جلسه مش، با رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا و شماری از تولیدکنندگان ،تیک، خبر داد که\xa0 اقدامات موثری در حوزه نظارت بر بازار تایر خودروهای سواری انجام شده و در نتیجه توانستیم قیمت ها را در این بخش کاهش دهیم.

وی توضیح داد و، صمت برنامه هایی شامل افزایش تولید و همچنین افزایش موقت واردات به منظور کنترل قیمت ها در بازار را برعهده دارد. در یکی دو سال اخیر با توجه به افزایش تولید خودرو در کشور، ی،ری کمبودها در میزان ،تیک به وجود آمد که بخش اعظمی از آن حل شد. در حال حاضر نیز عمده تایرهای کشور را تولیدکنندگان داخلی تامین می کنند. ی،ری مشکلات هم در مورد قیمت گذاری دستوری وجود داشت که این ها منجر به این التهابات شده بود. در حال حاضر هم مشکلات مربوط به قیمت و ... در مورد یک یا دو سایز ،تیک است و در دیگر حوزه ها مشکلی وجود ندارد. حتی در مورد برخی از سایزها فروش با قیمت کمتر از نرخ مصوب نیز انجام می شود. در هرصورت اما باید مشکلات مربوط به این یکی دو سایز ،تیک که جزو موارد پرتقاضا نیز محسوب می شود، رفع شود. مشکلاتی هم در حوزه تامین برخی مواد وجود داشت که این موارد نیز حل شده است. در نظام توزیع هم باید نظارت انجام شود. اگر شرایط عادی باشد، نیازی نداریم که در هنگام ،ید و فروش از ،یدار کدملی و شماره پلاک دریافت شود. اما در حال حاضر برای جلوگیری از سودجویی و سوداگری در زمان ،ید مدارک گرفته می شود و از سوی فروشنده در سامانه ای به ثبت می رسد. در این سامانه شماره پلاک خودرو و کدملی ،یدار ثبت می شود.

وی افزود برخی از همین سایت های فروش باعث افزایش قیمت شدند. در این سایت ها برخی افراد سودجو تحت ،وان آگهی و نیازمندی ها مواردی را برای فروش ،تیک آگهی ،د که دارای قیمت واقعی نبود و بالاتر از نرخ مصوب قرار داشت. پلیس در این زمینه همکاری خوبی دارد و نظارت بر سامانه های مجازی نیز انجام می شود. اجبار مراجعه به سامانه برای فروشنده هاست. در این سامانه هم کدملی و شماره پلاک ثبت می شود و ،یدار به این سامانه ها مراجعه نمی کند. این هم برای این است که ما بد،م چه ،، ،تیک ،یده اند و مقابل سودجویی و سوداگری را بگیریم. نیازی هم به ارائه سند و ... وجود ندارد. اگر در جایی چنین درخواستی شده، احتمالا مربوط به واحدهای صنفی بوده که هنوز به سامانه متصل نشده بودند و به همین دلیل هم کپی این مدارک را نگهداری ،د تا بعدتر به طور کلی در سامانه وارد کنند.

آقای شاه ،زایی به مردم توصیه کرد برای اطلاع از قیمت مصوب ،تیک به سامانه 124 مراجعه کرده و در آنجا قیمت مصوب انواع ،تیک را مشاهده کنند.

مق، با گر، ،تیک با افزایش عرضه اینترنتی

مهر 1402: حسین فرهیدزاده، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت، به همراه جمعی از معاونین و مدیران این سازمان از بخش های مختلف پالایشگاه نفت پارس و خط تولید یکی از تولیدکنندگان ،تیک\xa0بازدید کرد.

وی همچنین در بازدید از یک کارخانه تولید ،تیک کشور تاکید کرد قیمت گذاری دستوری را قبول نداریم و به دنبال این هستیم که قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود. در حوزه تایر و ،تیک باید هم تولید مورد توجه باشد و هم مصرف کننده دیده شود. معتقدیم تنها راه مهار تورم، رشد تولید است و اینکه همه حقوق مصرف کنندگان رعایت شود.

وی افزود رفع موانع فروش اینترنتی از ا،امات عرضه مستقیم ،تیک بوده و امیدواریم با افزایش تولید و عرضه من، به توزیع کنندگان این محصول، بازار به ثبات و آرامش برسد.

،تیک گران شد اما سامانه خالی است!

مهر 1402: سید جلال موسوی، نایب رییس کانون انجمن های صنفی کامیونداران کشور، درباره افزایش 20 درصدی قیمت ،تیک و توان ،ید رانندگان توضیح داد واقعیت این است که هر چند با وضعیت اقتصادی رانندگان افزایش قیمت 20 درصدی ،تیک توان ،ید رانندگان را کاهش می دهد، اما اگر ،تیک با همین میزان افزایش قیمت هم به دست رانندگان برسد، رانندگان خوشحال می شوند، چراکه ،تیکی در سامانه نیست.

وی همچنین اشاره کرد افزایش 20 درصدی قیمت ،تیک ظاهر موضوع است. وقتی رانندگان ،ید ،تیک را در سامانه ثبت و حواله دریافت می کنند برای تحویل که به بازار مراجعه می کنند به آن ها اعلام می شود که ،تیک در سامانه موجودی نداریم. اما در واقعیت افرادی این ،تیک های سامانه را در بازار به قیمت آزاد می فروشند در نهایت راننده مجبور می شود که ،تیک را با قیمت آزاد در بازار ،یداری کند که این 20 درصد هم به آن اضافه می شود. \xa0این افراد 20 تا 50 برگه سبز در اختیار دارند و می توانند ،تیک را از سامانه خارج و در بازار آزاد به فروش برسانند و در نهایت ،تیک با حواله به دست راننده نمی رسد و اختلاف قیمت ،تیک در سامانه و بازار آزاد در نوع ایر، حدود 5 میلیون تومان و در نوع چینی آن حدود 7 میلیون تومان است.

گران شدن 20 درصدی تایر رادیال

مهر 1402: انجمن صنفی صنعت تایر ایران نامه ای \xa0را به مدیران عامل شرکت های عضو انجمن مذکور فرستاد و از موافقت با افزایش قیمت تایر خبر داد. در این نامه چنین آمده که عطف به جلسه روز شنبه ٢٢ مهر ماه در حضور وزیر صمت و سایر مسئولان و،خانه مذکور و سایر نهادهای ذیربط (سازمان حمایت و سازمان تظنیم بازار)، با توجه به موافقت صورت گرفته، مقرر شد به میزان 20 درصد افزایش قیمت به گروه تایرهای رادیال از تاریخ مذکور اعمال و اجرایی شود.

جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، در این باره توضیح داد در جلسه ای که روز گذشته برگزار شد، ستاد تنظیم بازار با افزایش 20 درصدی نرخ تایرها موافقت کرد تا بتو،م اختلاف بین منافع تولید و منافع توزیع را نزدیک کرده و تعادل برقرار شود. طی این مرحله با اخذ مجوز افزایش 20 درصدی، با هدف ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و افزایش توزیع در سطح کشور، امیدوار هستیم که التهاب بازار و بحث انبار شدن تایرها از بین برود. مجوز افزایش قیمت صادر و از همان روز (22 مهر ماه) اعمال شده است. سازمان حمایت نیز به ،وان دبیر جلسات ستاد تنظیم بازار حضور دارد؛ بنابراین زم، که تصمیمی اخذ می شود، قطعا تصمیمی جمعی است؛ بنابراین با توجه به اینکه مصوب شده، اتفاق نظر ،ب شده است. بنابراین قاعدتا نباید مخالف این به روز رس، قیمت تایر باشند. امیدوار هستیم با این به روز رس، قیمت، التهاب بازار کاسته شود و متقاضیان واقعی که مصرف کننده هستند، بتوانند به بازار ورود کرده و دلالان برای ذخیره سازی و استفاده در آینده ورود نکنند. حجم تولید هم خوشبختانه با،ت که نیاز واقعی کشور را پاسخ می دهد.

وی درباره کمبود تایر در بازار نیز گفت تایر برای مصرف (واقعی) کمبودی وجود ندارد، اما برای تقاضای در بازار (که بخش قابل توجهی دلالان هستند) کمبود هست.

پیش از این بارها تاکید شده که ثابت نگه داشتن طول، مدت قیمت های تایرها علیرغم روند فزآینده قیمت نهاده های تولید، تولیدکنندگان را برای افزایش تولید دچار چالش کرده\xa0 بود؛ بنایراین خواستار افزایش قیمت محصولات این صنعت در جهت سرپا نگه داشتن صنعت تایر شده و به روزرس، قیمت ها را در جهت جلوگیری از افت تولید ضروری اعلام کرده بودند.

مجوز گر، ،تیک رادیال صادر شد

مهر 1402: براساس اعلام انجمن صنفی صنعت تایر و در نتیجه جلسه مش، اعضای این انجمن یا وزیر صمت و با موافقت سازمان حمایت، قیمت ،تیک رادیال از روز شنبه مورخ 1402/07/22 به میزان 20 درصد افزایش یافته است:

بخشنامه ابلاغ\xa0افزایش قیمت تایر رادیال

گر، ،تیک اجتناب ناپذیر است

اردیبهشت 1402: مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، اعلام کرد افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد و ... باعث بالا رفتن هزینه های تولید شده و چاره ای جز افزایش قیمت ها نیست و اگر این اتفاق رخ ندهد ممکن است باعث تعطیلی کارخانجات شود. صنعت تایرسازی در وضعیت بحر، قرار گرفته است.

وی افزود در حالی که تولیدکنندگان تایر در سال ۱۴۰۰ هیچ افزایش قیمتی نداشتند، ،داد ماه پارسال ۳۰ درصد افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت تعیین شد، اما پس از آن نیز شاهد افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و ... بودیم. در نهایت، اسفندماه سال گذشته بود که با هماهنگی انجام شده با ستاد تنظیم بازار، افزایش قیمت ۲۰ درصدی تایرهای رادیال سواری مشروط به عرضه بخشی از محصولات کارخانجات در پلتفرم ها یا سکوهای اینترنتی و ... اجازه داده شد. پس از آن هم مقرر بود در سال جدید افزایش قیمت برای محصولات تولیدی تایرسازان اعمال شود، اما تا به امروز رخ نداده است. در حالی که کارخانجات تایرسازی سال مالی گذشته را با سودهای باورن،ی ۲.۵ تا چهار درصدی به پایان رساندند و در این شرایط سرمایه گذاری های جدید به هیچ ،وان عقلایی نیست.

وی توضیح داد در صورتی که تولیدکننده بخواهد ارز مورد نیازش را از بازار آزاد تهیه کند، قیمت های تولید سر به فلک خواهد زد و این صنعت را از صرفه اقتصادی خارج می کند. اکنون دو کارخانه بزرگ کشور ظرفیت های تولیدشان را به قدری پایین آورده اند که حتی احتمال تعطیلی آن ها وجود دارد. کارخانجات حتی در شرایط تحریمی که مشکلات زیادی وجود داشت، به تولید ادامه دادند، اما امروز مساله ارز در حال ایجاد بحران تازه ای است. زیرا بین ۳۰ تا ۳۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت خارجی و وابسته به تامین ارز است.


اخبار قیمت ،تیک در بازار

راهنمای ،ید تایر در بازار


منبع: https://bama.ir/o/3tb5ssp