سانگ یانگ نامی آشنا برای ایر،ان است. از دهه 80 به همراه رئیس هیئت مدیره وارد کشور شد و سپس مجموعه کاملی از خودروهای خود را به ایران تحویل داد. در اوج واردات با ورود تیوولی توانست رضایت بسیاری از خانواده ها را جلب کند و خود را در زمره کم ،ج کنندگان قرار دهد. سانگ یانگ در دوره واردات اخیر، ر،تون G4 را به ایران آورد، خودرویی با ویژگی های مدرن و ساختار بدنه مستقل که آن را به یک خودروی آفرود ایده آل تبدیل می کند. اما قیمت گذاری آن در بازار باعث شد که به طور گسترده مورد پذیرش قرار نگیرد. قیمتی نزدیک به تویوتاهایی با حجم موتورهای بزرگتر و موتورهای تنفس طبیعی، فرصت های فروش را برای این خودرو رسما از بین برده است. اما اخیرا خودروساز ایلیا، سانگ یانگ موسو گرند خان را با قیمتی نزدیک به پیکاپ های چینی به ایران آورده است.
طراحی ظاهری موسو گراند خان
به طور کلی، سانگ یانگ همیشه به خاطر طراحی های عجیب و غریبش معروف بوده است. موسو گراند خان نیز از این قاعده مستثنی نیست. جلوه جسورانه تغییر ر،تون به وانت را می توان از نمای جانبی این وسیله نقلیه مشاهده کرد. پانل های جانبی بسیار طول، که در ،مت بار تکرار می شوند یا حتی درهایی که به سمت پایین بدنه کشیده می شوند و پدال ها را می پوشانند، همراه با یک ،مت بار که به طرز ناخوشایندی از کنار کابین شروع می شود.
موسو گرند خان واقعا ماشین چشم نوازی نیست! اما باید گفت ابعادی دارد که وانت چینی را در کنار خود کوچک جلوه می دهد که با توجه به فرهنگ خودروسازی ایر، که با آمریکا دوست است می توان آن را نکته مثبتی دانست.
Musu را می توان در استرالیا، نیوزلند، تایوان، کره و حتی ،ستان پیدا کرد. در این کشورها از این پیکاپ ها بیشتر برای بار استفاده می شود تا تور و برای این منظور مدل بزرگ با فضای بار بیشتر توجیه می شود. اما واردات مدل گرند به ایران که هیچ، در موسو به ،وان یک وسیله نقلیه باری به آن اعتماد نمی کند کمی عجیب است، به خصوص که مدل توسعه یافته ظاهر نامتن، تری دارد. اما در جلو، ما با خودرویی با جلوپنجره بزرگ و شکل سپر عضل، روبرو هستیم که ظاهری خشن، ماجراجویانه و طراحی قابل دسترستری به آن میدهد.
امکانات Moso Grand Khan
Moosu Grand Khan در دو نسخه Sahara و Cigancharbeh به خیابان ها می آید. تفاوت این دو نوع به شرح زیر است:
صحرا | امضا | |
---|---|---|
تعداد کیسه هوا |
2 |
6 |
تهویه |
خودکار |
اتوماتیک دو کاناله |
روشنایی |
هالوژن |
زنون |
است، |
دیجیتال آنالوگ با صفحه نمایش 3.4 اینچی |
تمام دیجیتال 12.3 اینچ |
صندلی ها را بپوش،د |
چرم مصنوعی |
چرم اصل |
رینگ ها |
آلومینیوم 18 اینچ |
آلومینیوم 20 اینچ |
رادار نقطه کور |
او آن را ندارد |
او دارد |
رادار ،وج از خط |
او آن را ندارد |
او دارد |
هشدار برخورد از عقب |
او آن را ندارد |
او دارد |
رادار ،وج ایمن مسافران |
او آن را ندارد |
او دارد |
دوربین 360 |
او آن را ندارد |
او دارد |
نورپردازی داخلی |
او آن را ندارد |
او دارد |
*اطلاعات فوق از وب سایت سازنده خودرو جمع آوری شده است.
این ج، تفاوت های بین این دو نوع را مورد بحث قرار می دهد. اما هر دو نسخه با سانروف، صندلیهای جلو گرمکن و خنکشونده همراه با گرمکن ردیف عقب، ورود و احتراق بدون کلید، تنظیم صندلی برقی، آینه فتوکرومیک، قفل دیفرانسیل عقب و آینههای قابل تنظیم و تاشو عرضه میشوند.
طراحی کابین موسو گرند خان بسیار ساده است و سهولت استفاده از امکانات را به شما می دهد و این ویژگی خودروهای کره ای است که با سابقه کمتری نسبت به اروپایی ها توانسته اند به فرمول های ارگونومی خوبی دست پیدا کنند. نشستن سرنشینان جلو در کابین بیشتر شبیه یک کراس اوور فول سایز است تا یک آفرود، مشکلی که از اشتراک کابین با ر،تون به ارث رسیده است.
متریال به کار رفته در کابین قابل قبول بوده و ،یب فوم نرم و پ،تیک خشک برای داشبورد و ،یب فوم نرم برای ،مت هایی که از دست ها پشتیب، می کنند فضایی راحت را برای سرنشینان ایجاد کرده است. صدای داخل کابین کم است و صدای موتور به کابین نمی رسد. در نهایت، به دلیل مونتاژ با کیفیت، کابین گرند خان مکان بهتری نسبت به رقبای چینی خود است.
مشخصات فنی موسو گراند خان
موسو از یک موتور 2 لیتری توربو مجهز به فناوری تزریق مستقیم سوخت استفاده می کند که توانایی تولید 225 ، بخار قدرت را دارد. یک گیرب، 6 سرعته Aisin به صورت استاندارد 350 نیوتن متر را به چرخ های عقب می رساند و به شما امکان انتخاب حالت 4WD سبک و سنگین را می دهد. دارای قفل دیفرانسیل اتوماتیک است و از سیستم 5 لینک با فنرهای لوله ای در سیستم تعلیق عقب استفاده می کند. در ،مت جلو برای هر چرخ، جناغی تعبیه شده و محور انتقال نیرو چند تکه است.
موسو گرند خان وارد شده به ایران تنها گرند خان مجهز به فنر چهار چرخ و تنها مدل کوتاه در سایر کشورها است. در مدل بزرگ در تمامی کشورها به دلیل افزایش ظرفیت باربری از فنرهای آلیاژی استفاده می شود.
تجربه رانندگی با موسو گراند خان
اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند، کابین راحت تر در مقایسه با سایر مینی ون ها است، شما رسما طرفدار یک SUV هستید. هنگامی که حرکت می کنید، نرمی سواری نیز احساس مواجهه با یک SUV کانورتیبل را به شما نشان می دهد. بازخورد دریچه گاز آشنا و منطقی است.
عملکرد گیرب، حس رانندگی در شهر را به شما می دهد، در حالت Eco این احساس افزایش می یابد و در حالت Power شتاب بهتری دارید. عملکرد تیپترونیک کاملا قابل قبول است و کنترل آن دشوار است. اما ساختار کوچک روی رادیاتور وظیفه تعویض دنده را بر عهده دارد. علاوه بر حس نه چندان خوشایند، دنده ها به طور خودکار قبل از رسیدن به حد مجاز روشن می شوند. برای گرفتن ع، باید زاویه قابل قبولی نسبت به اتاق یا BODY ROLL داشته باشد. شاید مهم ترین نکته این باشد که صدای تق تق در ارتفاعات و با دنده سبک نمی شنویم! عملکرد موتور نسبت به این حجم و وزن خوب است و شاید به طور قاطع بتوان گفت که این پیکاپ می تواند با پیکاپ 2700 سی سی ژاپنی همراه شود.
نتیجه نهایی با موسو گراند خان
سواری نرم موسو، این خودرو را برای ،، که استفاده شهری بیشتری نسبت به استفاده در خارج از جاده خشن دارند، من، می کند. سواری نرم برای ولگردها خوب نیست! علاوه بر این موضوع، سیستم تعلیق مشابه پیکاپ چینی با تویوتا هایلو،، پیکاپ چینی را برای تقویت سیستم تعلیق و سپس پرش و کج شدن من، تر می کند. اما از آنجایی که Musso در استرالیا مستقر است، به زودی فنرها و دمپرهای Ironman و Padres برای Musso در دسترس خواهند بود.
در نهایت با توجه به قیمت نزدیک مدل صحرا (2 میلیارد و 600 میلیون تومان) به گران ترین پیکاپ مونتاژی که فوتون G7 است و اعتبار بیشتر سانگ یانگ در بین ایر،ان، موسو انتخاب من،ی برای ،، خواهد بود که مصرف آفرود پرفشار ندارند. نوع Signature (با قیمت 3.2 میلیارد تومان) می تواند به ،وان رقیب بادوام تری برای تیگو 8 پروم، ظاهر شود. واردات یک آپشن غیر چینی به م،ای پایان آفرودهای چینی نیست، اما افزودن یک آپشن کره ای بادوام تر برای مصرف کنندگ، که نیازهای آفرود متوسط تری دارند اما هنوز علاقه خود را به جذابیت آفرود از دست نداده اند، مفید خواهد بود.
عکاس: محمدرضا اناری
منبع: https://bama.ir/o/h5nkv961