،داد 1402: با اعلام صورتهای مالی تلفیقی خودروسازان برای دوره 12 ماهه (منتهی به 8 اسفند 1401 هجری قمری) مشخص شد که ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو بار دیگر مشمول ماده 141 ق.م. کد بازرگ،. بنابراین آنها بار دیگر در مسیر ورش،تگی قرار دارند. طبق ماده 141 قانون تجارت، در صورتی که حداقل نیمی از سرمایه شرکت به دلیل زیان از بین برود، هیأت مدیره موظف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را برای رأی گیری در مورد موضوع انحلال یا ادامه بقا تشکیل دهد این ماده قانونی و با احتساب زیان انباشته برای سه خودروساز بزرگ کشور در بازه زم، منتهی به 8 اسفند 1401 هجری شمسی، این سه شرکت مشمول ماده 141 قانون تجارت می باشند. زیان آنها بیش از نیمی از سرمایه یا حتی تمام آن است.
اگرچه می توان زیان انباشته هنگفت خودروسازان را به ورش،تگی تعبیر کرد، اما کارشناسان مالی معتقدند اگرچه این شرکت ها مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند و در مسیر ورش،تگی قرار دارند، اما ورش،تگی محسوب نمی شوند. زمان حال یک کارشناس مالی می گوید درست است که سه خودروساز بزرگ کشور به دلیل زیان انباشته بیش از نیمی از سرمایه ثبت شده مشمول بند 141 قانون تجارت بودند، اما تا زم، که نتوانند بدهی خود را بازپرداخت کنند همچنان ورش،ته محسوب نمی شوند. درج خودروسازان در ماده 141 قانون تجارت به م،ای در مسیر ورش،تگی است. اگر ثابت شود که توانایی پرداخت بدهی خود را دارند، این به م،ای بازگشت به مسیر ورش،تگی است.
به گفته این کارشناس مالی، برای اینکه مشخص شود خودروسازان بزرگ کشور روی کاغذ ورش،ته هستند یا خیر، باید علاوه بر ارقام زیان، بدهی آنها نیز در نظر گرفته شود. نگاهی به صورت های مالی خودروسازان در سال گذشته نشان می دهد که جدا از زیان انباشته هنگفتی که متحمل شدند، بدهی های کل، نیز متحمل شدند. این بدهی شامل بدهی هایی مانند بدهی به سیستم بانکی و بدهی به قطعه سازان می شود، در حالی که مورد دوم گاهی باعث ایجاد حاشیه و گاهی کاهش یا توقف تولید می شود. اما با توجه به زیان انباشته خودروسازان از یک سو و بدهی های سنگین آنها از سوی دیگر، اگرچه مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند، اما این امکان را دارند که با محدود ، تعهدات بدهی خود از خطر ورش،تگی جلوگیری کنند.
ارزیابی مجدد و فرار از ورش،تگی خودروسازان
خودروسازان برای جلوگیری از ورش،تگی و خارج شدن از شمول ماده 141 قانون تجارت روش دیگری به نام تجدید ارزیابی دارند. اما گفته شد چون قبلا از این تاکتیک استفاده کرده بودند، فعلا نمی توانند از آن استفاده کنند. طبق این روش، خودروسازان عموماً امکان به روز رس، ارزش دارایی های خود و درج آن را در قالب افزایش سرمایه در صورت های مالی خود دارند. با افزایش سرمایه ثبت شده، نسبت زیان انباشته به سرمایه شرکت های خودروسازی اصلاح می شود و در نتیجه ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج می شوند. خطر ورش،تگی دیگر وجود نخواهد داشت (تا زم، که زیان آنها بیش از نیمی از سرمایه آنها نباشد).
در گذشته خودروسازان بزرگ کشور نیز مشمول بند 141 قانون تجارت بودند و این یکی از اصلی ترین راهکارهایی بود که برای رهایی از آن و فرار از ورش،تگی به کار می بردند. تجدید ارزیابی به گفته کارشناسان مالی، املاک، زمین، سرمایه گذاری های بلندمدت و شاید ماشین آلات از جمله مواردی بود که خودروسازان مورد ارزیابی مجدد قرار دادند. به ،وان مثال در سال 1378 اعلام شد که ایران خودرو بیش از 28.635 میلیارد تومان سرمایه ثبت شده خود را در بورس افزایش داده و با توجه به سرمایه قبلی (1.530 میلیارد تومان) به بیش از 30.000 میلیارد تومان رسیده است. در همان سال اعلام شد که سایپا نیز با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های خود توانسته از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج شود. بر اساس گزارش اعلامی این شرکت به بورس، سرمایه سایپا با افزایش بیش از 15 هزار و 624 میلیارد و 385 میلیون توم، به بیش از 19 هزار و 500 میلیارد تومان رسید.
در آن مرحله خودروسازان توانستند از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج شده و از خطر ورش،تگی جلوگیری کنند، اما در عین حال بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو هشدار دادند که ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو دچار مشکل خواهند شد. مشمول ماده 141 قانون تجارت. آنها می گویند که چون خودروسازان محصولات خود را با ضرر تولید می کنند، احتمالاً دوباره در معرض خطر ورش،تگی قرار دارند. در واقع چون روند زیان دهی خودروسازان متوقف نشده و ادامه دارد، پیش بینی می شود ظرف چند ماه آینده زیان انباشته آنها از نصف سرمایه ثبت شده آنها فراتر رود و اعلام ورش،تگی کنند.
طبق صورت های مالی خودروسازان (تا نهم اسفند) در مجموع حدود 130 هزار میلیارد تومان زیان انباشته البته این عدد تنها مربوط به سه شرکت مادر (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) است و اگر مجموع زیان کل گروه را در نظر بگیریم، این رقم بسیار بیشتر خواهد بود. خودروسازان نیز تقریباً چیزی ندارند 244 هزار میلیارد تومان بدهی همچنین دارد که فقط متعلق به شرکت های مادر است.
زیان انباشته ایران خودرو تا پایان سال 1401 ه
در بین خودروسازان، شرکت ایران خودرو با رقمی در حدود 75 هزار میلیارد تومان بیشترین زیان انباشته را به ثبت رساند. زیان انباشته ایران خودرو نسبت به سال 1400 حدود 74 درصد رشد نشان می دهد.
سرمایه ثبت شده شرکت های خودروسازی ایران در بورس کمی بیش از 30 هزار میلیارد تومان است که زیان انباشته آنها از دو برابر این سرمایه فراتر رفته است. بنابراین شرکت ایران خودرو مشمول ماده 141 قانون تجارت و در مسیر ورش،تگی قرار دارد. بر اساس اطلاعات موجود در کدال، ایران خودرو نیز بالغ بر 131 هزار میلیارد تومان بدهی دارد.
زیان انباشته سایپا تا پایان سال 1401 ه
پس از ایران خودرو، سایپا با رقمی در حدود 39 هزار میلیارد تومان بیشترین زیان انباشته را به ثبت رساند. زیان انباشته سایپا نسبت به سال 1400 حدود 59 درصد رشد نشان می دهد.
سرمایه ثبت شده سایپای در بورس کمی بیش از 19 میلیون و 500 هزار میلیارد تومان است که زیان انباشته آن بیش از دو برابر این سرمایه است. با این حساب سایپا مشمول ماده 141 قانون تجارت و در مسیر ورش،تگی قرار دارد. بر اساس اطلاعات موجود در کدال، سایپای نیز بالغ بر 93 هزار و 700 میلیارد تومان بدهی دارد.
زیان انباشته پارس خودرو تا پایان سال 1401 ه
پارس خودرو با 16100 میلیارد تومان کمترین زیان انباشته را دارد. زیان انباشته پارس خودرو نسبت به سال 1400 رشد تقریبی 92 درصدی را نشان می دهد.
سرمایه ثبت شده پارس خودرو در بورس کمی بیش از 11300 میلیارد تومان است. بنابراین زیان انباشته آنها از کل سرمایه آنها بیشتر است. بنابراین پارس خودرو مشمول ماده 141 قانون تجارت و در مسیر ورش،تگی قرار دارد. بر اساس اطلاعات موجود در کدال، بدهی های پارس خودرو بالغ بر 131 هزار میلیارد تومان است.
منبع: https://bama.ir/o/asf6x4u