مقایسه خودروهای تارا و شاهین (اتوماتیک و دستی)

مقايسه خودرو تارا و شاهين

لو، ترین خودروهای تولید داخل با برند داخلی ،و، است که به تارا ایران خودرو و شاهین سایپا داده شده است. دو خودرویی که در زمان بازگشت دور جدید تحریم ها طراحی و تولید شدند. شرکت آبی و نارنجی جاده حساب ویژه ای در بازار باز کرده بود و این خودروها را به فروش رسانده بود و با توجه به نیاز مشتریان به خودروهای خانوادگی با شرایط فروش خوب و خدمات پس از فروش گسترده، اقبال به سرعت به سمت این دو سدان رفت. در این مقاله به مقایسه دو نسخه اتوماتیک و اتوماتیک تارا و شاهین می پردازیم.

با ،وج شرکای اروپایی از صنعت خودرو و بازار به دلیل تحریم ها، ایران خودرو که قرار بود پژو 301 را مونتاژ و جذب کند، مجبور به اخذ مجوز استفاده از پلت فرم PF1 برای این خودرو با استناد به شرایط قرارداد با فرانسوی ها سپس با تغییرات اعمال شده بر روی این پلتفرم، نسخه محلی IKP1 به صورت محلی و محلی معرفی شد. اولین محصول تولید و طراحی شده بر روی این زیرساخت با کد K132 بود. بعداً خودرویی با نام تارا در پایان سال 2018 رونمایی شد. یک سال بعد، تولید آزمایشی خودروی استارتر و در نهایت 1400 مدل اولیه تحویل شده در آن سال به دست مشتریان رسید.

از طرفی تقریباً همین سناریو برای سایبا و شاهین هم تکرار شد. این شرکت جدیدترین سدان خود را با نام رهام در نمایشگاه خودرو شیراز در سال 1396 رونمایی کرد. خودرویی با طراحی جسورانه که گفته می شد برگرفته از پرنده شاهین ایر، است. بعدها بنا به پیشنهاد کارشناسان نام این خودرو به شاهین تغییر یافت. شاهین همچنین اولین خودروی سایپا است که از پلت فرم اصلی SP این شرکت استفاده می کند. گفته می شود این پلت فرم از تویوتا یاریس الهام گرفته شده است. درایو شاهین نیز در ابتدا بحث برانگیز بود. از آنجایی که سایپا به لطف همکاری با برلیانس، در ابتدا قصد داشت از بلوک BM16 چینی استفاده کند، اما کمی بعد این طرح برای نصب موتور M15-T توربوشارژ تغییر کرد.

مقایسه طراحی تارا و شاهین

شاید این دو خودرو در مقایسه با مدل های فعلی دنیا هنوز راه زیادی در پیش داشته باشند و همچنین در مقایسه با مدل های قبلی شرکت های خود بسیار متمایز هستند.

تارا با استفاده از چراغ های جلوی بزرگ و بلند و جلوپنجره ای که تا حدودی یادآور پژو 301 است، حس یک خودروی تهاجمی را القا می کند. این احساس در محل قرارگیری مه شکن ها و چراغ های LED مورب در روز بیشتر می شود. بریدگی های روی کاپوت تارا یکی از اولین خودروهای ایر، محسوب می شود. زیرا اغلب تولید ماشین های پرس که بتواند چنین شکلی به بدنه بدهد به دلیل هزینه بالا مورد استقبال خودروساز قرار نمی گیرد. در مورد شاهین همانطور که اشاره کردیم چهره ای جسور و پویا را می بینیم. سیر تحول سایپا را می توان در طراحی بدنه به خصوص در چراغ های این محصول مشاهده کرد. چراغ های بزرگی که به شکل هماهنگ با جلوپنجره طراحی شده اند، جلوه ای تقریباً دندانه دار به آن بخشیده است. انتخاب شکل محدب گلگیرها و کاپوت جلوی شاهین را با وجود این ماجراجویی دوستانه می کند.

وقتی از پهلو به تارا نگاه می کنیم، نکته خاصی که متوجه می شویم، امتداد بیش از حد در و شیشه عقب آن است. در واقع به دلیل فاصله محوری بزرگ و ارتفاع کم سواری این خودرو که هر دو برای پایداری و پایداری بیشتر طراحی شده اند، نیمه عقب تارا کمی بلندتر از سدان های سنتی موجود در بازار است. در این ،مت می تو،د به طور کامل به آیرودینامیک استثنایی این محصول پی ببرید. چیزی که در دهه های اخیر در سدان های ایران خودرو ندیده ایم.

شاهین هم از طرفی حرف های جدیدی برای گفتن دارد. آیرودینامیک نیز تعبیر جدیدی در این خودرو پیدا کرده است. موقعیت جلویی سازه تصویری جذاب را برای بیننده این پدیده به ارمغان آورد. اما همانطور که قبلا اشاره کردیم، زوایای طراحی شاهین بر خلاف تارا کمی نرمتر و معتدل شده است تا این سدان سایبا محافظه کارتر عمل کند و علاوه بر جوانان، انتخاب معقولی برای خانواده ها و مشتریان مسن باشد. . .

اما شکی نیست که بحث برانگیزترین ،مت طراحی تارا پشت اوست. برای اولین بار در طراحی خودروهای ایر،، شاهد اشاره ای نیمه و نیمه به سبک چراغ های باریک همه جانبه هستیم. بسیاری این رویکرد طراحی را برگ برنده تارا می دانند و از نظر بصری آن را یک پیشرفت بزرگ می دانند. اما به گفته مخالفان، اجرای این نور جه، چندان جالب نیست. امضای تارا هر چه باشد چراغ قرمز اوست. اما شاهین در طراحی پشت خود نوآوری خاصی نداشت. آنچه می بینیم آمیزه ای است که گویی آن را در جای دیگری دیده ایم.

وضعیت داخل کابین برع، شده است. این بار شاهین است که با نمایشگر مدرن‌تر جلوه بهتری از خود نشان می‌دهد. دریچه های تهویه مطبوع به خوبی در کنار طراحی منطقی و قرارگیری ضروری صفحه نمایش مرکزی، طراحی داخلی این خودرو را یک پله بالاتر می برد. در حالی که در تارا دلیلی برای کج بودن دریچه تهویه مطبوع در وسط یا سادگی بیش از حد صفحه مرکزی با فضای خالی زیاد وجود ندارد.

مقایسه تج،ات و آپشن های تارا و شاهین

قبل از مقایسه آپشن های این دو خودرو ابتدا باید مدل های دستی آنها را با هم مقایسه کنیم و سپس به سراغ تفاوت تج،ات مدل های اتوماتیک برویم.

مزایای تارا هندی نسبت به شاهین هندی گزینه های حیاتی مانند کروز کنترل، کنترل سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز کمکی، سنسور باران و سنسور نور است. انصاف و عدالت ایجاب می کند که یک موضوع مهم را ذکر کنیم. فال، های تولیدی از اواسط سال 1402 به کنترل تپه، کنترل کشش و کنترل پایداری مجهز شده اند.

اما شاید همان گزینه ورود و استارت بدون کلید و دوربین عقبی که شاهین دارد و تارا ندارد، ارزش تمام ایرادات این خودرو را داشته باشد. تهویه مطبوع در شاهین به صورت خودکار انجام می شود در حالی که در تارا اگرچه این فرآیند با دکمه های دیجیتال انجام می شود اما در نهایت به صورت دستی انجام می شود. نکته عجیب این است که مشتریان شاهین می توانند از سانروف این خودرو استفاده کنند در حالی که تارا در نسخه دستی سانروف ندارد. حتی آینه های جانبی شاهین را می توان به صورت برقی تا کرد.

شاهین برتری خود را در سیستم صوتی با 6 بلندگو نسبت به 4 بلندگوی تارا حفظ کرده است. زیرا صندلی های تارا از پارچه دست ساز هستند.

نبرد آپشن ها در مدل های اتوماتیک این دو خودرو بسیار نزدیک است. شاهین جی در نسخه اتوماتیک سنسور باران ندارد. تارا V4 اتوماتیک به چراغ های عقب جدید مجهز شده است. در حالی که طراحی شاهین دستی و اتوماتیک هیچ تفاوتی ندارد. اما از سوی دیگر شاهین به برتری خود در سیستم صوتی، علاوه بر نصب صفحه نمایش مرکزی بزرگتر 10 اینچی در نسخه اتوماتیک این خودرو، ادامه داد. در حالی که گیرب، اتوماتیک همچنان همان صفحه نمایش ۷ اینچی قبلی را دارد.

با نصب 4 ایربگ (ی،ی 2 ایربگ بیشتر از نسخه دستی)، تارا V4 به طور ناگه، شاهد بهبود محسوسی از نظر ایمنی است. همچنین این خودرو دارای صندلی های برقی در نسخه اتوماتیک با 6 حالت می باشد. در حالی که شاهین در مدل اتوماتیک همچنان به صندلی های دستی مجهز است. خبر خوب برای تارا V4 تعبیه دسته‌های دسته‌ای برای سرنشینان جلو است که در مدل دستی به‌طور محسوسی وجود نداشت. یکی دیگر از ویژگی های این خودرو آینه عقب برقی است. در حالی که آینه عقب شاهین ساده است.

مشخصات فنی تارا و شاهین را مقایسه کنید

انتظار می رود این موتور در مدل های دستی و اتوماتیک هر دو خودرو قدرت ثابتی داشته باشد. بر این اساس، موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی تارا می تواند 113 ، بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور تولید کند. در حالی که موتور 1.5 لیتری توربوشارژ 8 سوپاپ شاهین نیز قدرت 110 ، بخار با گشتاور 178 نیوتن متر را به ثبت رساند.

تارا به لطف این قدرت و البته گیرب، 6 سرعته اتوماتیک می تواند در 13 ث،ه از صفر به 100 برسد و به سرعت نهایی 190 کیلومتر بر ساعت برسد. از طرفی شاهین با گیرب، 7 سرعته اما CVT شتاب صفر تا 100 را در 15 ث،ه و با همان سرعت نهایی 190 کیلومتر بر ساعت روی کاغذ ثبت کرد. از نظر مصرف سوخت، این دو خودرو تقریباً ی،ان هستند. این عدد برای تارا 7.3 و برای شاهین 7.5 لیتر در 100 کیلومتر است.

تارا بلندتر و بلندتر است و شاهین خودروی پهن تری است. با این حال شاهین حدود 50 کیلوگرم از رقیب سنگین تر است. یکی از ویژگی های بزرگ تارا فضای صندوق عقب 640 لیتری آن است. چون شاهین صندوق عقب 420 لیتری داره. تارا باک 63 لیتری خود را به مشتریان یادآوری می کند و من را به یاد مصرف سوخت عظیم آن می اندازد. در حالی که شاهین بقی کمتر از 50 لیتر دارد. از نظر اندازه نوک، سرب با تارا 1 اینچ (16 اینچ) بزرگتر است.

بررسی انواع ایران خودرو تارا

بررسی گونه های شاهین سایپا

منبع: https://bama.ir/o/pwttha5e