سایپا در سال 1401 دو دستاورد جدید را برای تنوع بخشیدن به محصولات خود ارائه کرد. یکی از این خودروها سهند بود که در واقع بازسازی یا بهتر بگوییم فیس لیفت سنا بود. یکی دیگر اطلس نام دارد که به ،وان نسخه جدید هاچ بک کوئیک شناخته می شود. در این مقاله به مقایسه این دو محصول می پردازیم.
در اولین دوره از نمایشگاه تحول صنعت خودرو، غرفه سایپا با رونمایی از دو محصول کاملا جدید تاثیر متفاوتی داشت. سایپا پس از سال ها بالا،ه به محصولات خود توجه کرد و سهند و اطلس را برای بازار آماده کرد.
. بررسی خودرو سهند اس
. بررسی خودرو سهند ج
. بررسی خودرو اطلس جی
. بررسی اختیاری خودرو اطلس
پس از موفقیتی که کویک در بازار به دست آورد و توانست نسل جوان را با هاچ بک های اقتصادی آشتی دهد، ،ت به سایپا رسیده است که در این مسیر گامی رو به جلو بردارد. در سال 2019 اولین تصاویر از اطلس منتشر شد.
از طرفی سهند آمد تا بازار گمشده ساینا را احیا کند. خودرویی که آمد تا تجربه فروش بالای تایبا با،ر را تکرار کند اما بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد و مشتریان خوشحالی خود را برای ساینا نشان ندادند.
مقایسه طراحی سهند و اطلس
طبیعتا اطلس از هویت کوئیک پیروی می کند. ی،ی جوان و ورزشکار. اما به طرز عجیبی سهند که به ،وان یک سدان کامپکت خانوادگی معرفی شد، چهره ای جسورانه دارد.
یک ویژگی جالب در نمای جلوی صورت اطلس دیده می شود. اولاً دارای توری عمودی است که قبلاً در هیچ یک از محصولات داخلی ندیده بودیم. از سوی دیگر، سهند زبان طراحی سنتی سایپا را کاملاً ارتقا داده است. با این حال، شبکه سهند با توجه به کاربردش محافظه کارانه تری طراحی شده است. جالب اینجاست که چراغ های هر دو خودرو ی،ان است.
جزئیات گرافیکی در اطلس واضح تر است. مانند ،تیک مه شکن که قرار است مانند کوییک R رنگ متفاوتی با رنگ بدنه اصلی داشته باشد. یا مثلا آینه های بغلی که نوع ماشین فیس لیفت شده را به خوبی نشان می دهند. سهند در این زمینه دست خالی نیست. یکی از زیباترین ،مت های نمای جلوی سهند، برش مدرن زیر سپر و محل قرارگیری چراغ های مه شکن آن است که به سبک خودروهای امروزی طراحی شده است.
هر دو خودرو در نمای جانبی حرف زیادی برای گفتن ندارند. شاید چند قطعه یا دسته جدید بدن بتواند این فیس لیفت را کاملاً متفاوت از مدل های قبلی خود کند.
اما بدون شک همانند نمای جلو، در نمای عقب نیز شاهد تحویل بصری در هر دو خودرو هستیم. اطلس در یک رویکرد کاملا ساختارشکنانه به نورهای باریک روی آورد. ایده ای بسیار مخاطره آمیز که می تواند طرفداران زیادی و مخالفان بی شماری داشته باشد. به همین ترتیب سهند از نورهای کاملا متفاوت استفاده می کند. لامپ های مستطیلی با منحنی در ،مت بیرونی که کمی به سمت گلگیرهای عقب کشیده شده است.
در داخل کابین نیز تغییرات گسترده ای مانند فرمان D شکل و صفحه نمایش لمسی به چشم می خورد که نشان می دهد سایبا کمی به سمت روند امروزی متمایل شده است. اما نکته اینجاست که کابین دو خودرو یکی است و این برای سایپا که زحمت تغییر محل دکمه فلاشر را به خود نداده، نتیجه خوبی نبود.
فرمان، اهرم دنده، دریچه تهویه مطبوع، گرافیک پشت فرمان و نمایشگر اصلی نیز به همین صورت طراحی شده اند. تنها تفاوت عمده این بخش در مدل اطلس، ست رنگ متفاوت است.
مقایسه گزینه های سهند و اطلس
اگر به قیمت کارخانه این دو خودرو نگاه کنید متوجه می شوید که قیمت سهند از قیمت اطلس بالاتر است. روی کاغذ، مدل هاچ بک در بسیاری از موارد گزینه های بیشتری نسبت به سدان دارد.
به طور استاندارد، هر دو خودرو دارای تج،اتی مانند توزیع نیروی ترمز، کنترل پایداری ESP، چراغ های روشنایی در روز و سنسور پارک عقب هستند. در حالی که اطلس دارای تپه نوردی، کروز کنترل، فعال شدن خودکار چراغ ها، سنسور باران، دوربین عقب و ساب ووفر است که سهند فاقد آن است.
مقایسه مشخصات فنی سهند و اطلس
همانطور که قبلا گفته شد سری جدید محصولات اورجینال سایپا با موتور بهبود یافته M15 تولید شد. موتور 4 سیلندر با 90 ، بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور. از نظر عددی، این ،وجی نسبت به بلوک قبلی همان موتور 3 ، بخار و 9 نیوتن متر افزایش یافته است. اگرچه ،وجی دو خودرو ی،ان است اما حجم موتور سهند 1503 سی سی و حجم موتور اطلس 1497 سی سی است. بنابراین طبیعی است که گیرب، در هر دو مدل ی،ان باشد; 5 سرعته دستی. اگرچه گفته می شود سایپا در نظر دارد مدل اتوماتیک CVT را برای مدل های بالاتر سهند و اطلس آماده کند.
طبق پلت فرم اصلی سایپا، فاصله بین دو خودرو 2410 میلی متر است، اما طول سهند به دلیل صندوق عقب آن 4215 میلی متر است. در حالی که طول اطلس 4020 میلی متر است. از سوی دیگر، از آنجایی که اطلس یک هاچ بک کراس اوور است، ارتفاع آن 1685 میلی متر است که 20 میلی متر بالاتر از سدان دیگر سایپا است. از طرفی عرض اطلس در 1540 میلی متر بسیار بیشتر از عرض 1484 میلی متر سهند است.
در نهایت وقتی به مقایسه مصرف سوخت می رسیم، هر دوی آنها نزدیک به 7 لیتر در 100 کیلومتر را نشان می دهند. البته حجم م،ن سهند و اطلس 41 لیتر است.
منبع: https://bama.ir/o/mhtvnx91