شاهین جی، خودرویی که پس از سال ها توسط سایپا تولید شد و از پلت فرمی غیر از آن استفاده کرد
شاهین خودرویی با طراحی قابل قبول است که با کمک پلتفرم برلیانس H230 توسعه یافته و در سال 2019 به بازار عرضه شده است و مشکل فنی این نوع شاهین همواره مورد انتقاد بوده و شاید تنها مشکل این خودرو و آن باشد. مشکل کمی نیست
دینا پ، که از سال 1395 در خیابان های ایران میهمان بوده و در میان پیر و جوان طرفداران زیادی پیدا کرده است، شاید به دلیل موتور این خودرو از فناوری فنی قابل قبول تری نسبت به رقیب خود برخوردار باشد اما از نظر ایمنی و امکانات، ممکن است در برابر شاهین با چالش هایی روبرو شود.
طراحی شده توسط مظهر شاهین ج
در مجموع، طراحی شاهین نسبت به سایر محصولات سایپا پیشرفت بزرگی داشته است و اینکه دیگر شاهد پلتفرم خواب X200 نیستیم، قابل تحسین است. از طرفی جزئیات بدنه، چراغ ها و پنل های مختلف به خوبی با یکدیگر هماهنگ شده اند. در واقع طراحی سایپا بیشتر از خودروهای چینی ژنریک ارزانتر از یک میلیارد تومان برای مردم ایران خوشایندتر است! حتی اگر بخواهیم شاهین در نسخه اتوماتیک را با JAC J4 مقایسه کنیم، می بینیم که استقبال از شاهین بیشتر است که با وجود موتور کارآمدتر JAC J4 نسبت به JAC، تازه وارد سایپا قیمت بالاتری پیدا کرده است. در همین مدل موجود در بازار
شاهین از زاویه جلو شباهت هایی با برخی از محصولات اروپایی دارد و شاید همین نکته دل مردم را به دست آورد. اما خودرویی است که اگر به آن نگاه کنید کمی از سایپا خوشتان نمی آید و گواه آن سنت است. بیوک رگال 2018 و سایر محصولات بیوک از نظر شکل و موقعیت جلو پنجره و چراغ ها بسیار شبیه فال، هستند!
طراحی کابین دارای هارمونی چشم نوازی است و علاوه بر اینکه قطعات به خوبی در کنار هم قرار گرفته اند، مونتاژ کابین نیز در مقایسه با داینا پ، قابل قبول تر است. شاهینجی در این نوع از تزئینات نقره استفاده کرده است که نسبت به طرح چوبی مغفول مانده دینا چشم نوازتر است. البته در شاهین پ، می بینیم که شاهین اتوماتیک نیز به سراغ طرح چوبی رفته و از روکش ، استفاده کرده است که باعث می شود کابین بسیار قدیمی به نظر برسد.
طراحی شده توسط دینا پ،
،یبی بین فورد موستانگ از جلو و مرسدس بنز W205 از پشت! داینا پ، یک کپی مستقیم از این خودروها نیست، اما آنها را به یاد آنها می اندازد. در نمای جانبی، خطوط درها و گلگیرها شما را یاد همان مرسدس بنز ک، C می اندازد که البته جذابیت بیشتری نسبت به نمونه معمولی و غیر پ، (!) خود دارد. با همه این موارد مردم ما قیافه دانا را دوست دارند! شاید به این دلیل که از چهره های تقلبی خودرو خسته شده ایم. خودروها از زمان ما در خیابان ها بوده اند و توسط کارخانه ها تولید می شوند.
دانا زیر پوسته ف،ی و پنل های بدنه همگی پژو 405 هستند! در واقع سمند، سورن و دینا همه سوار بر استخوان های پیرمردی هستند که شاهکار طراحی اروپایی در دهه 90 بود، اما امروز دیگر قابل اعتماد نیست. ایمنی این نوع طراحی اتاق با اتصالات ستون با زاویه بالا به سقف قابل مقایسه با سکوهای جدید نیست. به طوری که حتی پژو 206 و رانا نیز که 10 یا 15 سال پس از 405 طراحی شده اند، پیشرفت چشمگیری در ایمنی و حفاظت از سرنشینان در تصادفات به ویژه تصادف از جلو و واژگونی داشته اند.
طراحی کابین دنا شباهت زیادی به سوناتا YF در سال های 2011 تا 2013 دارد. ایران خودرو برای یکی از گران ترین محصولاتش، زحمت مونتاژ را به خود نداده است. مشکلات مونتاژ داشبورد و ابزار در داینا پ، بیشتر از شاهین محسوس است. این مشکلی است که شاید به دلیل معاملات دنا پ، و طول، بودن مدت حضور آن در بازارها باشد.
بررسی فنی توسط شاهین جی
شاهین جی به موتور M15 توربوشارژ مجهز شده است. موتور تایبا، کویک و سینا مجهز به توربوشارژر 8 سوپاپه! ،وجی این موتور ممکن است قابل قبول به نظر برسد، اما به دلیل تاخیر نسبتاً زیاد توربو، شاهین-جی هیچ عمری برای حرکت قبل از ورود توربو به موتور ندارد. وقتی توربو وارد مدار می شود صدای بلندی ایجاد می کند و در واقع با این وضعیت بنزینی موتور تایبا با فرسودگی زیادی مواجه می شود.
ضرایب دنده شاهین باید بسته به شرایط موتور کمی تنظیم می شد و دنده های سنگین تر با نسبت کوتاهتر و همپوش، بیشتر در کنار دنده شش برای مصرف سوخت کمتر و سایش کمتر!
از نظر سواری و سیستم تعلیق، شاهین مشکلی ندارد، اما احتمالا شاهد هندلینگ ضعیف تری نسبت به رقبای آن خواهیم بود. اما ایمنی کلی خودروهای داخلی با اضافه شدن ESP یا کنترل پایداری به طور قابل توجهی بهبود یافته است.
بررسی فنی دانا پ،
روی کاغذ، دنده های داینا پ، مجهز به یک موتور کارآمد و راحت هستند. تغییر زمان بندی هوشمند سوپاپ، با شفت سوپاپ و گشتاور کافی در دورهای پایین! اما این مسائل معمولا یک حرف مرده هستند. در عمل، موتور EF7 پس از مواجهه با جریمهها دچار افت مشخصی از کیفیت الکتریکی و حسگر میشود. این مسائل منجر به مشکلاتی مانند تامین نفت می شود. مشکلی که آسیب قابل توجهی به ،مت پایین موتور EF7 وارد می کند و در موتورهای قبل از 97 کمتر دیده می شود.
داینا پ، که اخیراً به گیرب، 6 سرعته مجهز شده است در مقایسه با شاهین از سیستم انتقال قدرت کارآمدتری برخوردار است. گشتاوری که داینا پ، در دورهای پایین به شما می دهد همان چیزی است که ذائقه های ایر، پس از یک عمر استفاده از خودروهای آمریکایی به آن عادت کرده اند.
سیستم تعلیق مشابه 405 در دنا پ، به شما کنترل خوبی می دهد. در واقع ما به این رفتار سیستم تعلیق و فرمان دنا پ، عادت کرده ایم!
بررسی تاسیسات شاهین ج
مجهز به 2 ایربگ، صندلی چرمی، سانروف و صفحه نمایش! امکانات کافی برای ا،ر ایر،ان را می توان در این خلاصه کرد. عملکرد صفحه نمایش دینا و شاهین با توجه به اینکه هر دو از صفحه نمایش کروز استفاده می کنند کاملاً شبیه به یکدیگر است. به تازگی اپل کارپلی و اندروید اتو در آپدیت های این دو سیستم چندرسانه ای به آن ها اضافه شده است. برنامه ای که تمام کاستی های پخش موسیقی و ناوبری را پوشش می دهد.
کیفیت صندلی های شاهین بهتر از رقبای آن است، اما ما در کشوری گرم زندگی می کنیم که تهویه صندلی های روکش چرمی در آن ضروری است! سانروف کمی شاهین است، اما همین که به این آپشن مجهز است برای مق، با رقبا کافی است.
امکانات دانا پ، را بررسی کنید
وقتی دینا پ، را در کنار شاهین قرار می دهیم باید متوجه شویم که نوع ساده تر دینا از نظر قیمت به شاهین نزدیک است. بدون رینگ آلومینیومی با دو ایربگ و بدون سانروف و صندلی های مخملی!
در سال 1997 مردم ساده و ساده تر شدند تا اینکه امکاناتشان به اندازه یک سمند کوچک شد! قبل از این میتوانستید داینا پ، را با 4 کیسه هوا و سانروف ،یداری کنید، اما این امکانات در حال حاضر فقط برای انواع توربو و گیرب، اتوماتیک موجود است.
صندلی های ما به گونه ای طراحی شده اند که فضای تنگ را تا حد امکان به حدا،ر برسانند و ممکن است بهترین فوم ممکن برای آنها انتخاب نشده باشد. در مسافت های طول، باعث خستگی زیاد پشت و ،مت پایین بدن راننده و سرنشینان می شود. اما یک صندلی مخملی مفیدتر از صندلی چرمی بدون تهویه است و باعث ناراحتی کمتری برای شما می شود.
مقایسه شاهینجی مارکت و دنده داینا پ،
دنا پ، با حضور طول، تری در بازار جایگاه خود را در بین ،یداران کاملا باز کرده است. به حدی که اگر خودروی شما رنگ من،ی داشته باشد و قیمت من،ی برای آن تعیین کنید، احتمالا در کمتر از یک هفته آن را به فروش خواهید رساند. خانواده و جوانان بازارهای هدف خوبی برای دنا پ، هستند. حتی ،، که ماشین باز دارند و به دنبال ایجاد تغییرات در خودرو هستند از دنا پ، استقبال می کنند. گروهی که ممکن است شاهین را انتخاب کنند کمتر است.
شاهین با وجود کاستی هایی که در انتخاب موتور داشت، با تکیه بر ظاهر، امکانات رفاهی و کیفیت مونتاژ توانست نظر بازار را به خود جلب کند. اما باید در نظر داشته باشید که بدون توجه به برند و مدل، خودروهای توربوشارژ در ایران با بی میلی ،یداری می شوند. مگر اینکه بتو،د ،یدار را متقاعد کنید که به فناوری خودرو وسواس دارید.
خلاصه مقایسه شاهین جی و دنا پ،
هر دو خودروهایی با عملکرد بالا هستند که برای ،ید توصیه نمی شوند. هر دو ایراد فنی دارند! اما کاهش صفر کیلومتری قیمت دینا پ، کمتر از شاهین است. کابین و امکانات شاهین از نظر امکانات و مونتاژ بر دانا برتری دارد و برنده این ،مت شاهین است. شاهین از نظر ایمنی نسبت به داینا پ، برتری دارد و در تصادفات نیز مقاومت شاسی خوبی از خود نشان داده است.
تا اینجا شاهین 3-2 پیروز شده! اما در نظر داشته باشید که برای سال 2024 هرگز نمی تو،د روی یک خودروی 8 سوپاپ حساب بلندمدت باز کنید. اگر مدل با موتور M16 وارد بازار می شد، قطعاً شاهین را برنده اعلام می کردیم، اما فعلا حتی با وجود ایراداتی که در موتور دانا وجود دارد، نمی توان آن را شاهین 100% توصیه شده به ،ی نامید.
اما آ،ین عاملی وجود دارد که ممکن است همه چیز را تغییر دهد و آن کاهش قیمت شاهین شاهین است!
بررسی انواع داینابل ایران خودرو
بررسی گونه های شاهین سایپا
منبع: https://bama.ir/o/jj58tkgi