آسانسورها چگونه از انرژی استفاده میکنند؟

در تعریفی مشابه ، آسانسور به مجموعه تجهیزات حمل و نقل گفته می شود که انتقال عمودی مردم و یا وسایل بین طبقات ساختمان را فراهم می نماید. همانطور که می دانید آسانسور یا بالابر وسیله ای برای انتقال از طبقه ای به طبقه دیگر در ساختمانهای مختلف می باشد و در واقع اتاقک متحرکی است که می توان توسط آن به طبقات بالا یا رفت. از بالابرهای ثابت جهت جا به جایی یا انتقال بارهای سنگین مثل خودرو، خطوط تولید، انبارها و … از دیگر موارد مهم در انتخاب آسانسور توان جا به جایی یا همان سرعت جا به جایی است که بر اساس متر بر ثانیه بیان می شود. انتخاب شرکت معتبر و با تجربه در زمینه فروش آسانسور از مهم ترین کارهایی است که باید انجام شود. در فروش آسانسور و بهتر است بگوییم شناخت شرکت های معتبر در زمینه فروش آسانسور معیارهایی وجود دارد که افراد عادی جامعه نیز با یک تحلیل و بررسی می توانند این معیارها را سنجیده و مورد ارزیابی قرار دهند و در مورد انتخاب شرکت نصب آسانسور به نتیجه ای مطلوب برسند.

• نرخ بالای مصرف انرژی (سه برابر بیشتر نسبت به آسانسورهای کششی) اما با انتخاب موتورهای کامپکت و کوچکتر که منجر به کاهش سرعت اسانسور می شود مصرف انرژی کاهش می یابد. از مزایای آسانسورهای خودروبر می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی، سر و صدای کم، ضریب ایمنی بالا، حرکتی نرم و روان و … این نکته مهم یکی از اصلی ترین مزایای این نوع آسانسور هیدرولیک است. این نوع آسانسور از رایج ترین نوع آسانسورها می باشد که از مهم ترین مزایای آن می توان به قابلیت استفاده برای ارتفاعات بالا و هم چنین مصرف انرژی کم اشاره کرد. اما افراد عادی که شناختی از این شرکت ها ندارند در چنین مواقعی باید چکار کنند؟

نصب همه آسانسورها، یکسان نیست.

اگر تا به حال اسم آسانسور روملس را شنیده اید، جالب است بدانید آسانسور روملس نیز نوعی از آسانسور کششی است با این تفاوت که روملس نیازی به موتورخانه ندارد و برای مکان هایی که با محدودیت فضا برای نصب آسانسور مواجه هستند، بهترین گزینه می آسانسور متا باشد. هر مکانی با توجه به نیازهای انسان ها و شرایط خاص ممکن است نیازمند نوع خاصی از آسانسور باشد. این تابلو فرمان دارای طراحی خاص و منحصر به فردی است که ساخت شرکت KOLLMORGEN می باشد. در کارخانه ها و کارگاه های صنعتی پیشرفته به ویژه در صنایع خاص از قبیل نفت، گاز، پتروشیمی و …

تعمیر اسانسور همانطور که می دانید، آسانسور های گیرلس به آسانسور هایی گفته می شود که موتور آن ها فاقد گیربکس است و شفت خروجی موتور مستقیما به قرقره کابل های بالا بر متصل می شود. در این نوع نصب، یک فلکه روی جک آسانسور فیکس شده و سیم بکسل ها از یک سمت به پایه جک ثابت میشوند. آسانسور تخت بر : آسانسورهایی هستند که برای بیمارانی مورد استفاده قرار می گیرند که قادر به جابه جایی و قرار گرفتن بر روی ویلچر نیستند و از ویژگی های این نوع آسانسور حرکت نرم و بدون شتاب آن است که ضربه ای به بیمار وارد نشود.

انواع اسانسور

آسانسورهای پنوماتیک که فاقد موتورخانه هستند بیشتر برای داخل خانه های ۲ تا ۴ طبقه (دوبلکس و …) مورد استفاده قرار می گیرند و جهت جابجایی بار و انسان به صورت محدود می باشند. قوانین نصب اسانسور در ساختمانهای فاقد آسانسور نیز با ساختمان های جدید تفاوت هایی دارد و هزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی معمولاً بیشتر است. نرده امگا محل ورود و خروج افراد و بار است و با بالا و پایین کشیده شدن آن، مسیر باز و یا بسته می شود. به همین دلیل، نصب کابل برق سه فاز از محل نصب کنتور تا موتور خانه آسانسور انجام می شود. رعایت استانداردهای ابتدایی در نصب و راه اندازی آسانسور بسیار مهم است.

از جمله مزیت های آسانسور مغناطیسی می توان ایمنی بالای آن را نام برد و از معایب آن به گران بودن آن نسبت به سایر آسانسورها اشاره نمود. آسانسور مسکونی که طبیعتاً با توجه به اسم آن در ساختمان های مسکونی نصب و استفاده می شود خود انواع مختلفی از جمله مسافربر، بالا برنده در مسیر پله ها، ویلچربر عمودی، ویلچربر بر روی مسیر پله ها، آسانسورهای باری کوچک می باشند که با توجه به نیاز از انواع این آسانسورهای مسکونی می توان استفاده نمود. آسانسور پنوماتیک به طور متوسط توانایی جا به جایی حدود ۲۴۰ کیلوگرم بار را دارند و از سیستم وکیوم برای ایجاد حرکت کابین آسانسور استفاده می کنند. آسانسور برانکابر: این نوع آسانسور برای جا به جایی بیماران، پزشکان و پرستاران و پرسنل بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد و بایستی دارای کم ترین لرزش و صدا باشد. استفاده از هوم لیفت ها به جای آسانسورهای معمولی در قیمت نهایی آپارتمان نیز تاثیرگذار است.

در ساختمانهای بلندمرتبه جهت انتقال نفرات و مصالح بعد از اتمام سازه ساختمان و از ابتدای شروع کار در ساختمان از آسانسورهای ویژه بار و نفر استفاده میگردد. چون کابین یک قسمت متحرک در سیستم آسانسور است ، برق توسط کابل های ویژه ای به آن متصل می گردد که به آن تراول کابل گویند . آسانسورهای دستی به منظور حمل کالاهای بزرگ روی قفسهای چرخ دار و متحرک طراحی شدهاند. برای حمل کابین اسانسور به داخل چاه یکی از دربها که این امکان را داشته باشد که کابین اسانسور از ان به داخل چاه انتقال داده شود نصب نمی گردد.

قطعات اسانسور

از آسانسورهای هیدرولیکی برای ارتفاعات کم تر استفاده می شود. همچنین نکته قابل توجه در آسانسورهای هیدرولیک این است که خیلی از افراد تصور می کنند مصرف برق این آسانسور ها نسبت به آسانسورهای کششی بالاتر است ولی این امر درست نیست زیرا کار موتور هیدرولیکی آسانسور هیدرولیک و فشار روغن فقط در حرکت به سمت بالا نیاز است و برای حرکت کابین آسانسور به سمت پایین نیازی به کار موتور و ایجاد فشار روغن نیست و طبیعتا در حرکت به سمت پایین موتور هیدرولیکی خاموش است و فقط با با بازکردن شیر و تخلیه کنترل شده روغن جک هیدرولیک ، کابین آسانسور به آرامی به سمت پایین می آید بنابراین مصرف برق بالایی نخواهد داشت. هرچند این آسانسورها نیاز به موتور دارند ولی نیازی به موتورخانه ندارند زیرا موتور آسانسورهای پیچی روی بدنه آن ها نصب می شود.

رزومه شرکت : رزومه و سابقه شرکت را بررسی کنید تا به دید کلی در مورد شرکت مورد نظر و تعداد پروژه های نصب آسانسور موفقی که داشته، سطح پروژه هایی که انجام داده و سایر موارد دست یابید. حداقل ضخامت آينه های استفاده شده جهت دكور آسانسور بايستي 6 ميليمتر باشد و بايد شيشه آن Laminated يا Toughened باشد و در صورتيكه از آينه با شيشه معمولی استفاده شده باشد، بايستی سطوح پشت آينه بوسيله لايه پلاستيكی چسب دار مخصوص پوشش داده شود.

شرکت های نصب آسانسور در اصفهان با به کارگیری کارشناسان حرفه ای در این زمینه، قبل از نصب آسانسور، فضای ساختمان مورد نظر را مورد بررسی قرار می دهند. برخی شرکت های نصب آسانسور، علاوه بر هزینه نصب اولیه آسانسور هزینه تعمیرات و نگهداری را هم در ابتدای کار به ازای خدمات تعمیر و نگهداری طی یک بازه زمانی (به عنوان مثال یک سال) در نظر می گیرند و شما به عنوان کارفرما بایستی به این موارد توجه داشته باشید. خرید آسانسور هزینه ای همیشگی بر دوش اهالی خواهد داشت و با این فرض که با پرداخت هزینه اولیه نصب آسانسور می توان سال ها از وجود آسانسور بهره برد نمی توان اقدام به خرید و نصب آسانسور نمود زیرا هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور مهم و در کارایی آسانسور بسیار تاثیرگذار است. از آسانسورهای پیچی در سایزهای مختلفی و با میزان ظرفیت های مختلف می توان بهره برد.

جرثقیل به یک قلاب دربالای سقف جوش داده ایم قبلا متصل میشود و به وسیله ان موتور جا به جا میشود و برای بردن موتور به سقف ساختمان باید از جرثقیل های دیگر استفاده شود. ابعاد کابین آسانسور ارتباط مستقیمی با ظرفیت مورد نیاز ساختمان به جا به جایی افراد یا بار توسط آسانسور دارد. براکت ریل آسانسور انواع و اقسام مختلفی دارد که ما برحسب نیاز آسانسور مانند ظرفیت کابین آسانسور، ترمز و سرعت حرکت براکت مورد نظر خود را انتخاب میکنیم. تعداد توقف مورد نیاز یک ساختمان می تواند در انتخاب نوع آسانسور تاثیر مهمی داشته باشد.

فروش آسانسور در ایران توسط شرکت های مختلفی صورت می گیرد. آسانسور بیمارستانی نیز که در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد برحسب نیازی که وجود دارد انواع مختلفی دارد. فاصله نصب براکت ها باید به اندازه ای باشد که در صورت انجام ترمز اضطراری، مانع کمانش ریل شود. نصب همه آسانسورها، یکسان نیست. در صورت وحود بیش از یک جک جهت جابجایی کابین باید فشار روغن همواره یکسان باشد. برای آسانسورهای خودروبر تا ارتفاع ۳ طبقه از آسانسور هیدرولیک و برای ارتفاع های بالاتر از آسانسورهای کششی یا گیرلس ۲ به ۱ و …

بافر ها در انواع مختلفی ساخته میشوند که بین آنها میتوان به بافر های پلی اورتان و هیدرولیکی اشاره کرد.تصاویر آسانسورهای هیدورلیکی را اینجا ببینید. آسانسور هیدرولیکی بر اساس حرکت یک پیستون حاوی سیال کار می کند. چاهک آسانسور، بر اساس اصول ایمنی باید بنحوی احداث شود که سرویسکار در صورت سقوط کابین روی ضربه گیر چاهک محافظت شود. همانطور که در ساختمانهای مختلف مشاهده کرده اید نحوه کار این نوع آسانسورها بر اساس نیروی اصطحکاکی است که بین سیم بکسل های متصل به کابین و فلکه کششی موتور بوجود می آید یعنی آسانسورهای کششی در واقع در بالای خود دارای فلکه (قرقره) می باشند که روی موتور آسانسور می باشد و سیستم بکسل ها دور آنها وجود دارد و سیستم بکسلها از یک سر به کابین آسانسور و از سر دیگر به قاب وزنه آسانسور متصل هستند و طبیعتا با حرکت فلکه موتور در دو جهت مختلف حرکت رو به بالا یا پایین کابین آسانسور انجام می شود.

عدم آمادگی لازم: ممکن است زمانی که فرد احساس عدم آمادگی برای انجام کاری دارد، دچار استرس شود. مدیریت استرس نیز همانند سایر مهارت های ارتباطی، یکی از مهم ترین و پرکاربردترین مهارت های زندگی است. قضاوت دیگران: موقعیت هایی که احتمال قضاوت توسط دیگران وجود دارد، می توانند استرس زا باشد. بنابراین در این آسانسورها اجزایی نظیر وزنه تعادل، کابل فولادی، موتوخانه و .. وجود نخواهد داشت. آهن کشی عبارت است از سازه فلزی چاه آسانسور برای استقرار براکتهای مورد نیاز ریلهای کابین آسانسور و ریل های وزنه اجرا میشود. در واقع کابین آسانسور در چاه آسانسور بصورت معلق می باشد که در شکل مشخص می باشد و به این امر سیستم تعلیق آسانسور می گویند. سن ساختمان مشخص می کند که کدام انواع آسانسور برای شما مناسب تر است. حد اقل ارتفاع موتور خانه از دال بایستی ۱۸۰ باشد و حتما هواکش مناسب جهت تهویه هوا تهیه گردد.

در این نوع آسانسور ها ریل و تجهیزات با مغناطیس دائم نقش استاتور موتور و کابین آسانسور را ایفا می کنند. در این آسانسورها ریلها و تجهیزات متصل شده روی دیوار چاه آسانسور با مغناطیس دائم نقش استاتور موتور و کابین آسانسور نقش روتور را ایفا میکنند. البته امروزه دیکتاتورها، نقش آرام بند را در آسانسورهای امروزی ایفا میکنند. در واقع، فعالیت فیزیکی و ورزش باعث آزاد شدن اندورفین می شود که به شما احساس خوبی می دهد و همچنین می تواند توجه شما را از نگرانی های روزانه دور نماید.