ایجادگنجینه گیاهان زینتی پیازی گلخانه ای درمحلات

معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی، هدف از برپایی نمایشگاه تخصصی گل های داوودی را در 6 استان کشور گسترش آثار مثبت در تجاری سازی ارقام جدید، تولید انبوه و صادرات عنوان کرد. ولیالله قاسمی عمران در گفت و گو با ایسنا در زمینه فعالیتهایی که برای تولید گیاهان زینتی به روش کشت بافت در حال انجام است، اظهار کرد: کشت بافت فناوری نسبتا قدیمی اما در سالهای اخیر برای تولید انبوه گیاهان زینتی در استان مازندران به اجرا و عمل نزدیک شد. آمادهسازی بافتهای گیاهی برای کشت بافت تحت شرایط بدون آلودگی زیر هوای فیلترشده HEPA انجام میشود که توسط اتاقک جریان لایهای تهیه میشود. کشت بافت گیاهی یکی از زمینههای بیوتکنولوژی است که شاهد سریعترین رشد بوده است که به دلیل پتانسیل بالای آن برای توسعه محصولات بهبود یافته و گیاهان زینتی است.

گیاهان زینتی 6 متری

وی ادامه داد: در این کارگاه، آموزش مبانی کشت بافت گیاهی، تهیه محلولهای ذخیره غذایی، هورمونها و محیط کشت، مراحل اولیه کشت شامل جداسازی ریز نمونه و سترونسازی، کشت و واکشت نمونههای گیاهی بهصورت تئوری و عملی آموزش داده شد. پوتوس به عنوان یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی ارزان قیمت ، میتواند خانه شما را با رنگ و بافتش تغییر داده و به آن جلوهای زیبا ببخشد. وی افزود: در گذشته برای تکثیر درختان و گیاهان از قلمه و یا بذر آنها استفاده میشد اما در کشت بافت بخشی از گیاه مورد نظر برای تکثیر با مواد ضدعفونی کننده خاص استریل میشود و سپس این بخش از گیاه استریل شده به محیط کشت هایی که حاوی تمامی مواد لازم برای رشد گیاه و تنظیم کننده های رشدی مناسب است، انتقال داده میشود.

این گیاه آپارتمانی گران قیمت رشدی کند دارد؛ اما از جمله گیاهانی است که به سختی از بین میرود و تکثیر کردن آن نیز تقریبا سخت است. دراسنا با رنگ سبز بسیار زیبای خود، و لبههای تقریبا قرمزش، از زیباترین گیاهان آپارتمانی ارزان قیمت است. دلیلش هم این است که دردسرهای معمول تقویت گیاهان آپارتمانی را ندارد. گل ها به صورت سبد گل، دسته گل و گل آرایی در مناسبت های مختلف و در هرمکان و هر مراسمی جایگاه ویژه ی خود را دارند. وی در خصوص ریزازدیادی در کشت بافت گیاهان، بیان کرد: با روشهای مختلف ریزازدیادی میتوان به تکثیر گیاهان در وسعت بیشتری و در فضایی محدود اقدام نمود. این گیاه که متعلق به چین و ژاپن است و حداقل صد گونه مختلف دارد، از مقاومت بسیار بالایی در شرایط سخت برخوردار است. به عنوان مثال در گیاه شمعدانی قطعات خیلی ریزی از آن جداسازی شده و استریل میشود و سپس به محیط کشت انتقال یافته و این بخش زنده گیاهی با کمک هورمونهای گیاهی که در محلول غذایی گیاه وجود دارد حدود صد تا هزار عدد از همان نوع گیاهچه به دست میآید که در این روش سرعت تکثیر زیاد است.

گیاهان زینتی 7 روزه

مهمترنی آن اصلاح فرم ظاهری و تناسب برگ و گل شکل و رنگهای متنوع و جدید میباشد. با توجه به تنوع بسیار زیاد گیاهان زینتی و پتانسیل بالای کشورمان در خصوص تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی توجه ویژه به این امر از الزامات توسعه ای در این بخش محسوب می شود. این گیاه آنقدر آشناست که به خصوصیات آن توجه چندانی نمی شود. با توجه به شرایط زندگی کنونی اکثر افراد دنبال نوازش روح خود هستند. قدمت بنا به دوره قاجار و قبل از آن میرسد و با توجه به وجود درخت چنار کهنسالی در مجاورت امامزاده از دیرباز، قداست محوطه و بقعه مورد توجه بوده است. این بنا اولین کلیسایی است که در شهر باستانی قسطنطنیه بنا کردند. از این گیاه می توانید در دیوارهای سبز داخلی و بیرونی استفاده کنید. نور زیاد سبب ایجاد رنگ غیر عادی در برگ ها می شود و مقدار آنتوسیانین در برگ ها افزایش پیدا کرده و برگ ها با رنگ قرمز نامطلوبی ظاهر می شوند.

به غیر از گونههای سبز رنگ این گیاه، گونههای متنوعتری نیز وجود دارند که دارای برگهایی به رنگ سفید و یا کرم هستند. وقتی گیاه رشد میکند، سلولهای ریشه به بافت لیفی و بافت چوبی تمایز پیدا میکنند. همچنین ریشه آن برای درمان بیماری های پوستی، اسهال خونی و کاهش تب تاثیر دارد. یک نکتهی قابل توجه در مورد گیاه کراسولا این است که شاخه های این گیاه به طور تصادفی کوچک شده و می ریزند. بهطورکلی این گیاه زیبا برای کسانی مناسب است که وقت زیادی برای رسیدگی به گیاهشان ندارند اما از طرف دیگر میخواهند در محل کار خود یک گیاه زیبا و طبیعی داشته باشند.

قاسمی گفت: در محیط کشت هورومونها و تنظیم کنندههای رشد زیادی وجود دارد که جهت تکثیر از آنها بهره برده می شود. ولی برای قلمه زدن یا تکثیر از ترکیب دو قسمت ماسه و یک قسمت خاک برگ یا پی موس استفاده میگردد. تعادل اکسین و سیتوکینین میتواند رشد سازماندهی نشده سلولهایی به نام کالوس را باعث شود اما شکلشناسی انشعابها به گونههای گیاهی و نیز ترکیب واسطه بستگی دارد. وی با بیان اینکه تکثیر گیاهان از طریق کشت بافت به دو روش کلی باززایی مستقیم و غیر مستقیم قابل انجام است، عنوان کرد: در باززایی مستقیم از هر ریز نمونه میتوان مستقیما گیاهچه تولید کرد اما در باززایی غیرمستقیم بافت کالوس تولید میشود که تحت تأثیر تنظیم کنندههای رشد گیاهچههای متعدد جدیدی از گونههای همان واریته بدست میآید. مجموعه مزرعه بکر با بیش از یک دهه تجربه طراحی و تولید و نصب و راه اندازی واحدهای گلخانه ای و کسب ISO HSE، توانایی و تخصص انجام صفر تا صد کلیه مراحل احداث و نصب گلخانه، توسط اکیپ های حرفه ای خود را به بهترین نحو و با بیشترین سرعت دارد.

گیاهان زینتی مقاوم مسلما آخرین و بهترین گزینه استفاده از میلگرد یا پروفیل های فولادی خواهد بود، فولاد به دلیل عمر بالا و مقاومت زیادی که دارد گلخانه شما را بسیار محکم و با دوام خواهد نمود و تا سالیان سال پا بر جا خواهد ماند. پس باید سالیان سال از آنها استفاده كرد. نکته: پس از اتمام دوره گلدهی گل لاله، نیازی به آبیاری آن نیست. برگ های بلند این گیاه به رنگ سبز تیره، باریک و نواری شکل هستند و همزمان یا پیش از شکوفا شدن گل ها، جوانه می زنند. ولی وقتی در آب میروید ، شبیه یک گلدان با شاخه های گل بُریده میباشد .

گیاهان زینتی خرید

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تا پایان سال ۹۴ نرخ بیکاری زنان در سنین ۱۵ تا ۲۹ سال در استان کرمانشاه برابر با ۶۰/۲ درصد بودهاست. خاک را در اولین سال رشد گیاه بهطور مرتب مرطوب نگهدارید؛ اما بعدازآن معمولاً فقط در صورت خشک بودن، آبیاری کنید. کروتون بسیار آفتابدوست است و برای داشتن برگهای زیبا، نیاز دارد که نور آفتاب بگیرد؛ اما به هیچوجه نباید آن را زیر نور مستقیم خورشید نگهداری کرد. برگ های فونیکس با وجود اینکه شدت و سختی زیادی دارند اما در طول رشد ممکن است دچار خمیدگی شوند.

گیاهان زینتی ویلا

گیاه مرواریدی درختچه ای خزان کننده با برگهای گرد و میوه های سفید و صورتی رنگی هستش که توی بهار میوه های قشنگی می دهد حتی اگه زیر درخت یا توی سایه کاشته بشود. گیاه خیلی تشنه است فوراً آبیاری کنید، خاک را در بهار و تابستان همیشه مرطوب نگهدارید، بعد از تشکیل میوه ­ها در زمستان آبیاری را کمتر کنید. برگ عبایی، دارای گلهای ریز و فنجان مانندی است که روی سطح خاک و در قسمت زیرین گیاه، در اواخر تابستان ظاهر میشود. ساعات کار ایام تابستان 1401: 25 لغایت 29 تیرماه و 15 الی 19 مردادماه دانشگاه تعطیل می باشد.

اسپاتی فیلوم، با قیمت مناسب و چهل گونه متنوع، به دلیل نیاز نوری کم، شرایط نگهداری آسان و قیمت مناسب، برای هدیه دادن به افراد شاغل و نگهداری در بانک و شرکتها بسیار مناسب است. به همین دلیل این گیاه برای نگهداری در آپارتمان بسیار مناسب است. گیاه شناسی: این گیاه چند ساله دارای برگ های زیبا و زینتی می باشد که طول ساقه های آن به ۲۰ سانت می رسد، در روی برگ های این گیاه کرک وجود دارد و شکل ظاهری برگ های آن تخم مرغی می باشد که برگ های آن به رنگ سبز؛ نارنجی، قرمز و صورتی همراه با رگ برگ های سفید رنگ می باشد، زیستگاه اصلی این گیاه مناطق گرمسیری پرو است که در کل دارای ۲ گونه می باشد. این گیاه به صورتی است که اگر در هر شکلی در محیط گلدان قرار بگیرد، قسمت و بخش ضخیمتر آن، بیرون از خاک قرار گرفته و ظاهری شبیه به درختچهها دارد.

گیاهان زینتی 90 درصد

کروتون طلایی خیلی به گیاه تراریومی مشهور نیست اما در تراریوم های باز به خوبی رشد می کند. این گونه نیز اتفاقاً تک پایه است، به این معنی که مخروط های نر و ماده روی یک گیاه تولید می شوند. با توجه به اینکه گیاهان آبزی که به این منظور استفاده میشوند، عمق متفاوتی از ریشهها را دارند، لازم است در این روش، عمق بستر در یک طرف آکواریوم زیاد باشد و به تدریج به طرف دیگر شیب پیدا کرده و عمق آن کمتر شود. این گیاه شاخههای بافته و برگهای پهنی دارد و بسته به سایز و تعداد تنههای بافته شده، از قیمتهای متفاوتی نیز برخوردار است. شاخههای پاچیرا به دور هم تابیده شدهاند و ظاهری بافته شده دارند. قیمت پاچیرا بر اساس اندازه گیاه و تعداد شاخههای بافته آن تعیین میشود.

شکوفههای دراسنا که در فصل بهار بیرون از خانه رشد میکنند، سفید است و ردپای خطهای دایرهایشکل زرد و نارنجی دارد. باید برگ های این گونه های(.Bergenia, Crambe scaberima, گیاهان زینتی برای باغچه Euphorbia spp) همیشه سبز را در طی فصل خواب حفظ کرد و فقط ساقه های گل دهنده آنها را حذف نمود. اصلیترین روش پرورش نخلها از طریق بذر است؛ اما با تقسیم ریشه هم میتوان آنها را زیاد کرد. وی درباره گیاهانی که به روش کشت بافت تولید میشوند، بیان کرد: بگونیا رکس و بنفشه آفریقایی، ارکید، استرپتوکارپوس، گلوکسینیا، ایپیشیا و استویا در حال حاضر گلهای زینتی هستند که از طریق کشت بافت در این استان تولید میکنیم. مدیر گلخانه نیشا با بیان اینکه میتوان با قویتر کردن این شرکتها واردات را کاهش داد، گفت: اگر شرکتمان امکانات در اختیار داشته باشد میتواند تولیداتش را ده برابر کند و بخشی از نیاز جامعه هدفمان برآورده شود که در این حالت بر روی گیاهان بیشتری کار میکنیم.

خرید کتاب تغذیه گیاهان زینتی

دانش حاصل از کشتهای بافت گیاهی به درک ما از متابولیسم، رشد، تمایز و ریختزایی سلولهای گیاهی کمک کرده است. در این کلکسیون ذخیرهسازی ژن ۲۰۰ رقم گل رز خارجی نیز انجام شدهاست که در نوع خود کمنظیر است، و به کمک این کلکسیون گل رز میتوان رزهای ایرانی را اصلاح کرده و آنها را به جهان معرفی نمود. دکتر ولی اله قاسمی عمران، مدرس این کارگاه دراینباره اظهار داشت: این دوره کوتاهمدت آموزشی و تخصصی با حضور کارشناسان، گلخانه داران، دانشجویان دانشگاه و علاقهمندان به انجام فعالیتهای کشت بافت گیاهی برگزار شد. از اواخر سال 1376 دو دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی به طور منفک از هم مجوز تأسیس دریافت نمودند و از سال تحصیلی 79-1378 نیز رسماً فعالیت آموزشی خود را آغاز کردند. این مجموعه آموزشی-پژوهشی در سال 1353 هجری شمسی به صورت یک واحد آموزشی غیرانتفاعی به منظور ایجاد دوره­ های آموزش کشاورزی با نام مدرسه عالی مهندسی کشاورزی تاسیس گردید.

گیاهان زینتی دو ساله

تکنیکهای کشت بافت گیاهی با بهبود بازدهی و کیفیت محصول تا حد زیادی به انقلاب سبز کمک کردهاند. به علاوه، توسعه کشت بافت به تولید چندین گیاهی بدون بیماریزا در کنار سنتز بسیاری از ترکیبات مهم بیولوژیکی از جمله مواد دارویی کمک کرده است. در گوشه و کنار این حیاطها درختانی کاشته و سبز میشدند و حال اهالی منزل را خوب میکردند. پوتوس در کنار قیمت مناسب در لیست گیاهانی که به تصفیه هوا کمک میکنند، رتبهای بالا دارد چرا که رطوبت جو را افزایش داده و دیاکسیدکربن را با اکسیژن جایگزین میکند. کشت بافت در زمینه گیاهان زینتی بسیار مؤثر و در تولید مناسب و آسان کمک بسیاری می کند. این گیاه را میتوان با قیمتهای مناسب در بازار گل پیدا کرد. با توجه به پیشرفتهایی که در تکنولوژی کشت بافت حاصل شده است، حالا میتوان گونههای هر گیاهی را در آزمایشگاه باززایی کرد.

گیاه زینتی لیندا

ضمنا از 11 تیرماه لغایت 2 شهریورماه ساعت کار 7:30 الی 13:30 می باشد. در این زمان غالباً بیماریها شروع می گردد. همه ی گل ها و گیاهان زیبایی فوق العاده خود را دارند و هر کدام به نوعی چشم را نوازش می دهند اما در این بخش تعدادی از گل ها و برگ های مناسب برای دسته گل را معرفی و بررسی می کنیم. هرکسی به نوعی به فکر سلامت و تازه شدن روح و روان است و در این مورد گل ها و گیاهان و فضاهای سبز همیشه در صدر می درخشند. برای آنکه گیاه شما بدون هیچ مشکلی و در شرایط عالی رشد کند؛ باید همیشه آن را مورد بررسی قرار دهید و با دیدن تغییرات موجود، درصدد رفع مشکل باشید. برای نگهداری از این گل، آن را هر 2 الی 3 روز آبیاری کنید و در محیط هایی با شدت نور کم قرار دهید.