انواع شیر پنوماتیک و نحوه عملکرد آن معرفی 4 نوع مهم این شیر ها | kasrasaran

انواع شیر پنوماتیک و نحوه عملکرد آن معرفی 4 نوع مهم این شیر ها | kasrasaran

برای استفاده از نیروی مذکور باید از سیستم های پنوماتیکی بهره گرفت. این نوع سیلندر یک عملگر خطی دو کاره (سیلندر بدون میله پیستون) است که یک بدنه و دو پیستون لغزنده دارد. پیستون در داخل سیلندر در اثر تحریک نیوماتیکی آزادانه حرکت می کند ولی این پیستون اتصال ثابتی با خارج از سیلندر ندارد. پیستون و لغزنده به تعدادی دیسک مغناطیسی متصل هستند که سبب ایجاد یک کوپلینگ مغناطیسی شده اند.

  • برای نصب پرچ، ابتدا باید با دریل سوراخ ایجاد کرده و سپس پرچ را با پرچ کن بادی وارد کرد.
  • وقتی سنسور سیگنال قطع جریان را به شیر بفرستند، دیسک مانع عبور جریان خواهد شد.
  • این ابزار به کاربر این امکان را می دهد تا تعداد زیادی پیچ را در زمان کوتاهی ببندد به همین جهت از این ابزار در خط مونتاژبسیار استفاده می‌شود و از آسیب به دست و ساعد کاربر جلوگیری می‌کند.
  • به طور کلی پکینگ های پنوماتیک به دلیل قرار گرفتن در معرض هوا، با استفاده از حداقل روغن کاری به خوبی تجهیزات را مهر و موم می کنند.

شیر های کنترل وظیفه سد کردن، راه دادن و به طور کلی تغییر مسیر و جهت جریان هوای فشرده را بر عهده دارند. هم چنین در فرایند کمپرس شدن، دمای هوا به مقدار قابل توجهی بالا می رود اما
برای این که سیستم پنوماتیک به خوبی کار کند، باید هوای تمیز، خشک و خنک وارد مدار شود. به این صورت که در این شاخه از صنعت، برای تولید، انتقال و کنترل انرژی از هوای فشرده استفاده می شود. زمانی که فشار به شکل قابل ملاحظه‌ای از فشار اتمسفریک کمتر شود، خلاء ایجاد خواهد شد. برای به وجود آوردن چنین شرایطی باید تمامی هوای محبوس خارج شود و به همین منظور از تولیدکنننده‌های خلا یا پمپ‌های خلاء استفاده می‌شود.

کدام خط تولید

پیشرفت‌های تکنولوژیکی که در جریان مواد اولیه، طراحی و مجصولات بوجود امده، متعاقبا سبب ارتقاء سطح کیفیت و تنوع در اجزاء پنوماتیکی شده است. این امر موجبات استفاده هر چه گسترده‌تر پنوماتیک و اتوماسیون را فراهم کرده است. برای توانایی کنترل ماشین‌آلات و تاسیسات، نیازمند یک ساختار منطقی جامع و پیچیده از وضعیت‌ها و حالات سوئیچینگ می‌باشد. این امر در نتیجه اثر متقابل سنسورها، تحلیل‌کننده‌ها، عناصر کنترل و عمل‌کننده‌ها در پنوماتیک و یا در سیستم‌های جزئی پنوماتیکی، خواهد بود.

3 عملگر ها

این شیرها بر اساس تعداد دهانه ها (پورت) و تعداد وضعیتشان معرفی می شوند. هیدرولیک (Hydraulics) و نیوماتیک (Pneumatics) یکی از فناوری‌های پرکاربرد در صنایع اتوماسیون صنعتی و ابزاردقیق بوده که در فرآیندهای متفاوت جهت انتقال قدرت به صورت کم‌هزینه و با دقت زیاد به کار گرفته می شود. در همین راستا استفاده و به کارگیری از سیال تحت فشار در انتقال و کنترل قدرت در تمام شاخه‌های صنعت رو به گسترش است. پنوماتیک ( نیوماتیک ) در زبان یونانی به معنی باد یا نفس میباشد و در صنعت و فناوری امروز به معنی استفاده از هوای فشرده برای انتقال انرژی است. بدین ترتیب که هوا به وسیله ای یک کمپرسور فشرده شده  و در سیستم پنوماتیک مصرف میشود. به  علت مزایایی مانند بازده بالا, قابل کنترل بودن, آن را اینجا ببینید سادگی تعمیر و  نگهداری و باعث شده تا امروزه در صنعت رواج بسیاری داشته باشد .

اگر این آلودگی ها از هوای فشرده جدا نشوند باعث ایجاد رسوبات در تجهیزات پنوماتیکی شده و باعث خرابی آنها می گردند. برای جداسازی رطوبت و آلودگی از هوا می توان از فیلترهای هوایی استفاده نمود. ٣-  هوای فشرده دارای قابلیت ذخیره سازی است؛ یعنی می توان آن را در یک کپسول یا مخزن مناسب ذخیره نمود و به راحتی به مکان مورد نظر خود حمل کرد. ابزارهای بادی باید به صورت مستمر روغن کاری شده و بهتر است پیش از شروع کار چند قطره روغن داخل قسمت ورودی هوای فشرده بریزید.