کدینگ حسابداری چیست؟ اهداف، سطوح و انواع کدینگ در حسابداری سپیدار سیستم

این دسته بندی ها، شاخه بندی کردن و کدگذاری حساب ها کدینگ حسابداری نامیده می شود. شرکت مهندسی نرم‌افزار هلو در جدیدترین محصول خود به اسم Holoo APEX تغییرات کاربردی زیادی داشته که مهم‌ترینش بعد از بازطراحی UI و UX، کدینگ حسابداری بوده است. در این روش تخصیص اعداد و کدها را می‌توان یک قرارداد استاندارد در نظر گرفت؛ به این دلیل که در این روش هر عدد معرف نوع خاصی از حساب‌ها و زیر مجموعه‌های آن است. سیستم کد گذاری داده در این روش قراردادی بوده که هر عدد هم به یک حساب اختصاص دارد. حسابداران در این روش با استفاده ترکیب اعداد و حروف به تفکیک و طبقه بندی محصولات و حساب ها اقدام میکنند. در روش کدینگ وجهی هم تخصیص اعداد و کدها را می توان یک قرارداد استاندارد در نظر داشت، به این دلیل که در این شیوه هر عدد عنوانگر نوع خاصی از حساب ها و زیر مجموعه های آن خواهد بود.

حساب های تفصیلی نیز حساب های خرد شده معین هستند که در اصطلاح به حساب تفصیلی شناخته می شوند. حساب های تفصیلی در طبقه بندی شرایط را آسان تر می کنند و شناسایی حساب ها را آسان تر می سازند. ثبت رویدادهای مالی با سرعت بیشتری انجام شده و اطلاعات با دقت بیشتری پردازش میشوند و خطای انسانی به حداقل میرسد. حساب های تفصیلی هم حساب های خرد شده معینی هستند که در اصطلاح به حساب تفصیلی شناخته می شوند. کلیه حساب های تفصیلی در طبقه بندی شرایط را آسان تر کرده و شناسایی حساب ها را سهولت می بخشد. در این سطح هم حساب های کل به حساب های کوچک تر و جزئی تر تقسیم می گردد.

  • این روش که یکی از روش‌های پیشرفته کدینگ محسوب می‌شود، ترکیبی از روش‌های حفظی و متوالی کدینگ را به کار می‌برد.
  • استفاده از مطالب هلومگ فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است.
  • اگر چه سیستم‌های پیشرفته حسابداری این کار را به صورت خودکار انجام می‌دهند، این تسلط و دانش کاربر است که به آنها معنا داده و آنها را قابل جستجو می‌سازد.
  • اما قبل انجام  نمونه کدینگ حسابداری، بهتر است ابتدا با هدف آن آشنا شوید تا بهتر بتوانید در فرآیند حسابداری از آن دوره حسابداری در تبریز بهره ببرید.
  • در این مطلب از سری مطالب آموزش حسابداری پکت قصد داریم با این مفهوم که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مفاهیم در علم حسابداری به حساب می‌آید آشنا شویم.
  • این در حالی است که کدهایی که کاربر برای حساب‌ها تخصیص می‌دهد دارای معنا یا قابل شناسایی و تفکیک هستند.
حساب های کل، به سه گروه کلی حساب های دائم دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام  و نیز حساب های موقت سود و زیانی که معمولاً با عنوان حساب کل خلاصه سود و زیان مطرح هستند، تقسیم می شوند. به دلیل طولانی بودن این مبحث فایل کامل توضیحات کدینگ حسابداری pdf را به صورت کامل برای شما فراهم کرده ایم که میتوانید آن را دانلود نمایید. طراحی کردن کدینگ حساب برای تمام مجموعه ها و سازمان های کوچک و بزرگ بر مبنای حجم مالی و مقدار پیچیدگی آن ها مهم می باشد.

نکات مهم در طراحی کدینگ حسابداری

کدینگ در معنای عام یعنی شماره‌گذاری کردن و حال وقتی با حسابداری ترکیب می‌شود به معنای کدگذاری حساب‌ها است. در غیر این صورت کارهای انجام شده به درستی قابل پیگیری نخواهند بود. علم حسابداری و فرایند رسیدگی به امور مالی یک شرکت یا سازمان یا شخص حقوقی درواقع نوعی مهارت است که برای تحلیل اطلاعات و مدارک مالی یک شرکت یا سازمان به کار می‌رود. تربیت حسابداران و مدیران مالی قدرتمند و معرفی آنها به بنگاه‌های اقتصادی اساس خلق محاسبان بود.

کدینگ حسابداری چیست؟ انواع کدینگ حسابداری

برای این کار آنها به سیستم های حسابداری پیشرفته ای نیاز دارند که در آن انواع هزینه ها و روش های تولید مورد نظارت قرار بگیرد. حساب کل، شامل حساب هایی هستند که برای اداره دارایی و سازمان امور مالیاتی اهمیت زیادی دارند و نتیجه عملکرد آن ها باید به این سازمان ها ارائه گردد. این مسئله بسیاری از مشکلات مالی و حسابداری واحدهای اقتصادی را از ریشه برطرف می کند یا باعث جلوگیری از آن می شود، لذا برای این کار باید خود این سیستم به درستی طراحی شود. روش سلسله مراتبی یکی از پرکاربردترین روش‌های کدینگ است، چرا که علاوه بر نظم و دقت خوبی که در این روش وجود دارد، محدودیت در تعداد حساب‌ها، کالاها و داده در این روش وجود ندارد.

کدینگ حسابداری با استفاده از نرم افزار حسابداری

کدینگ حسابداری چیست؟ اهداف، سطوح و انواع کدینگ در حسابداری سپیدار سیستم