ضوابط طراحی قالب بررسی جامع معیار طراحی قالب سیویل سان

شرکت‌هایی که امکان خرید قالب بتن دست دوم از آن‌ها وجود دارد، قالب‌های دست دوم بی‌کیفیت را برای ذوب ارسال می‌کنند. اما نمونه‌های سالم و باکیفیت را تمیز و روغن‌کاری کرده و دوباره به فروش می‌رسانند. قالب بتن ریزی پلاستیکی، نسبت به انواع دیگر آن، در برابر بارهای وارد شده، مقاومت کم‌تری دارد.

  • این مشکل دقیقا همان دردسر قالب های درز دار و بی کیفیت را برای شما ایجاد می کند.
  • استفاده از قالب پلاستیکی بتن سرعت انجام مراحل قالب بندی را افزایش می دهد و اجرای انواع ستون، تیر، دال و دیوارهای بتنی را تسریع می کند.
  • قالب های بتن باید بتوانند در مقابل این نوع حوادث مقاومت نشان بدهند.
  • استفاده از مواد افزودنی نسبتا متداول است و بسیاری از این افزودنی ها، سایندگی بتن را افزایش می‌دهند.
  • امروزه فناوری ساخت قالب پیشرفت چشمگیری پیدا کرده است و قالب های متنوعی ساخته می شوند.
از قالب های فلزی و مدولار برای نگه داشتن و شکل دهی به بتن استفاده می شود. قالب های فلزی بتنی معمولا در بازسازی انواع سازه، ساخت پل و برج، ساخت ساختمان های عمومی، ساخت سازه های منحصر به فرد با اشکال نامنظم، ساخت دیوارهای قوسی و …. اجزای قالب فلزی در تمامی انواع قالب های بتن اجزای مشخص و بدون تغییری می باشند. اجزای قالب فلزی در کنار یکدیگر سبب می شوند تا سازه ای یکپارچه، مستحکم و مقاوم، بدون هیچ عیب و نقصی ایجاد شود. هرچقدر که سازه ی موردنظر پیچیده تر باشد قالب فلزی پیچیده تر بوده و قالب از اجزای بیشتری تشکیل می شود، از طرفی هرچقدر سیستم قالب فلزی پیچیده تر باشد قالب بندی فلزی نیز سخت تر و پیچیده تر خواهد بود. اگر بخواهیم قالب بندی فلزی را برای تمام سازه ها به طور مختصر شرح دهیم، بدین صورت می باشد که در قالب فلزی بتن خیس شده را ریخته و پس از خشک شدن قالب فلزی را از آن جدا می نمایند.

انواع قالب بتن فلزی

ضوابط طراحی قالب بررسی جامع معیار طراحی قالب سیویل سان

مناسب ترین قالب بتن برای پروژه شما بسته به طراحی ساختمان شما می‌تواند متفاوت و متغیر باشد. قالب اجری بتنی به علت ارزان قیمت بودن، در دسترس بودن مصالح و آسان بودن استفاده از آن، جزو رایج‌ترین و متداول‌ترین نوع قالب‌بندی است که قالب با استفاده از ساخت دیوار آجری کوچک ایجاد می‌شود. در این نوع قالب‌بندی نوع چیدمان آجر‌ها اهمیت زیادی دارد اگر عمق پی از 50 سانتی‌متر کمتر باشد از قالب نیم آجره و اگر عمق پی بین 50 تا 60 سانتی‌متر باشد از دیوار یک آجره استفاده می‌شود. در قالب‌بندی آجری بتنی برای چیدن دیوارها از ملات‌های سیمانی استفاده می‌شود و میزان استفاده از سیمان نیز بسیار اهمیت دارد و باید در حدود 150 تا 200 کیلوگرم بر متر‌مکعب باشد. نقطه ضعفی که این نوع قالب‌بندی بتنی دارد این است که به دلیل جذب و نفوذ آب در آن‌ بسیار آسیب‌پذیر بوده و استحکام بالایی ندارد.

قبل از قرار دادن بتن، قالب باید تمیز و برای اجرای صحیح به دقت sepanta بررسی شود. پس از تمیز کردن، قالب‌های دیوار و ستون باید محکم بسته شوند؛ زیرا حداکثر فشار مخلوط بتن در پای قالب رخ می‌دهد. نحوه بستن قالب فلزی برای پایه‌های منفرد، مشابه قالب ستون و قالب برای پی‌های نواری، مشابه قالب‌بندی معمولی است.

طبقه بندی قالب بر اساس اجزای سازه ای

قالب‌های بتن در انواع مختلفی و با جنس‌های متفاوتی موجود است(مانند قالب چوبی، فلزی، پلاستیکی و…) که در ادامه به بررسی تک تک آنها و مزایا و معایب‌شان می‌پردازیم. مثلا اگر ارتفاع گوشه‌ها 300 سانتی‌متر باشد، بهتر است ارتفاع قالب فلزی بتن بین 250 تا 300 باشد. برای بهتر و دقیق‌تر شدن این کار می‌توانید از شاقول استفاده کنید. قالب‌های پلاستیکی بتن نسبت به سایر قالب‌ها، قابل اعتمادتر هستند؛ زیرا که قالب پلاستیکی بتن، توسط دستگاه‌هایی با دقت بالا و با ابعاد درست ساخته می‌شوند.

این مجموعه 12 طبقه‌ای، 146 واحد مسکونی با اندازه و شکل‌های مختلف دارد که هر واحد از اتصال یک تا هشت واحد بتنی تشکیل شده است. نیاز به دقت کافی در هنگام بتن ریزی، عیب دیگری در مورد قالب بندی چوبی می باشد که به دلیل جلوگیری از آسیب دیدگی قالب ها صورت می گیرد. مورد بعدی از معایب قالب بتن چوبی، عدم وجود مقاومت در برابر رطوبت زیاد و آتش سوزی می‌باشد. بررسی قالب پلاستیکی به ما نشان داده است که نه تنها یک بار مصرف نیستند بلکه می توان از آن ها ۶۰ الی ۱۰۰ بار استفاده کرد. تازه به دلیل جنس پلاستیکی و وزن کمی که دارند سرعت در بتن ریزی را افزایش می دهند.

برای اجرای ستون با مقطع مربع یا مستطیل در اندازه های مختلف نیاز به قالب فلزی بتن مدولار در ابعاد مختلف و کنج های مدولار می باشد. قالب های لبه خم با اینکه سبک و مقاوم هست ، برای اجرای دیوارهایی که نیاز به اجرای اکسپوز دارند مناسب نیست . بدلیل اینکه باتوجه به خم شدن کنار قالب (تسمه ها) وقتی قالب ها در کنار هم قرار میگیرند کاملا بهم نمی چسبند بنابراین بعد از بتن ریزی و دکفره کردن قالب ها ماهیچه های بتنی کاملا مشهود است . قالب ها از انواع مواد و مصالح ساخته می شوند، در یک سیستم قالب بندی ممکن است در عین حال از چند نوع مصالح نیز استفاده می شود.