موتور برق (ژنراتور)

هر ژنراتور سه فاز میتواند میزان خروجی برق خود را بصورت آمپر از هر فاز به صورت جداگانه و به صورت تکفاز به مصرف کنندههای تکفاز خود انتقال دهد، ولی برای استاندارد بودن این عمل حتما باید میزان شدت جریان یا همان آمپر در تمام فازها بصورت نسبی هم مقدار با پارالل شودتا دچار آسیب دیدگی سطح مقطع سیم و برد کنترل نشود. 15. هرگز موتور برق را با ژنراتور ديگري به صورت موازي متصل نكنيد. به عبارتی باید در جواب سوال دیزل ژنراتور چیست بگوییم که دیزل ژنراتور مجموعه ای است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در موتور دیزلی دریچه ای تعبیه شده که سوخت را کنترل کرده و سرعت موتور دیزلی را تحت کنترل در می آورد. موتورهای استفاده شده در این دیزل ژنراتور، موتورهای بادین است که با استفاده از استانداردهای بروز دنیا تولید شده است و همراه با ویژگی هایی مانند: CANbus که یک سیستم عیبیابی با سرعت و دقت بالا است عرضه می شود.

برخی موتور برق ها فقط به صورت هندلی(استارت دستی) و برخی هم به صورت استارتی(استارت الکتریکی) روشن میشوند. موتور های برق از لحاظ طریقه روشن شدن به دو دسته استارتی و هندلی تقسیم میشوند. اگر اوپراتور موتور برق توانایی روشن کردن از طریق هندل زدن را ندارد، باید نوع استارتی آن را تهیه نمود. اگر طرز استفاده از یک موتور برق را ندانید یا اینکه چطور یک موتور برق را باید راه اندازی کرد، ممکن است باعث آسیب به خود و موتور برق شوید. اگر ظاهر فیلترها کثیف بود حتما عوض کنید. قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و سایر آلاینده های موجود در هوا می تواند عملکرد ژنراتور شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و باعث مسدود شدن فیلترها شود و باعث شود ژنراتور برای انجام همان کار سخت تر کار کنند. بقیه موتورهای موجود شامل دوسان کره جنوبی، بنز ایرانی، پرکینز موتورسازان ایران، لوول چین و غیره می باشند که از نظر سوخت به دو صورت گاز سوز و گازوئیلی ساخته میشوند.

اصولا موتور ژنراتورها یک مولد برای تولید برق می باشند که با مصرف سوخت مانند گازوئیل، بنزین و گاز، برق تولید کرده و به مصرف دستگاهای برقی میرسانند. وقتی سرور ها و سیستم ها از کار بیفتند، ارتباطات قطع می شوند، کار متوقف می شود، داده ها گم می شوند، وقت کارمندان به بطالت می گذرد و تقریبا همه چیز متوقف می شود. ضمن اینکه سوخت فسیلی همیشه در دسترس نیست و تهیه و نکهداری آن نسبتا دشوار است همچنین نسبت ترکیب این سوخت ها 80 به 20 بوده که تهیه این ترکیب نیازمند تجربه و زمان کافی است. این موتور دیزل ژنراتور 30 کیلوواتی معمولاً با توان 25 کیلووات و سرعت 1800 دور بر دقیقه به مدت زمان طولانی کار خواهد کرد. با این کار صدای موتور میتواند بسیار کاهش پیدا کند. این امر باعث بسته شدن مسیر رینگ های پیستون شده و کارآیی مهر و موم کردن به شدت کاهش پیدا می کند.

در ژنراتورهای با ظرفیت بالاتر pf بیشتر میباشد.

به همین دلیل موتورهای با قدرت بالا تنها دیزلی ساخته میشوند، و در مولدها با قدرت پایین از موتورهای بنزینی (موتور برق) استفاده میشود. نکته: این محصول در جامعه عمدتا با نام “ژنراتور برق” شناخته میشود، در صورتی که نام صحیح این کالا “موتور ژنراتور برق” میباشد و ژنراتور اصولا بخشی از این کالا می باشد. به طور کلی هنگام خرید موتور برق باید به نکات زیر دقت کنید تا محصولی که انتخاب می کنید تماما پاسخگوی نیاز شما باشد. 8. هرگز به بدنة اگزوز موتور برق در هنگام كار و بلافاصله بعد ازخاموش شدن دست نزنيد. نکته مهمی که در میان اطلاعات در مورد موتور برق بنزینی باید به خاطر داشته باشید این است که موتور برق بنزینی با توجه به نوع سوخت خود گازهای اکسید کربن و دی اکسید کربن تولید میکند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با طرز عملکرد دستگاههای دیزل ژنراتور آشنا شوید.

7. همواره از سلامت بست هاي شيلنگ گاز موتور برق و سلامت بدنة شيلنگ در برابر صدمات احتمالي و وجود هرگونه نشت، اطمينان كامل حاصل نماييد. اگر میخواهید از موتور برق در مناطق مسکونی یا محلی که صدای آن ممکن است باعث آزار دیگران شود استفاده کنید، بهتر است از مدل های سایلنت یا بی صدا استفاده شود. آب پس از گرم شدن به سمت توربین بخار که به یک ژنراتور متصل شده می رود و با استفاده از انرژی جنبشی خود آن را به حرکت درمی آورد. در بخش سوم یا شاسی، بهترین مورد مصرف، استفاده از شاسی های فولادی است که علاوه بر قطعات فولادی دارای قسمت های لاستیکی فشرده، جهت ضربه گیری دستگاه می باشد. نحوه استفاده از موتور برق چگونه است؟ ژنراتورها بر حسب نوع کاربری مورد نیاز، نحوه عملکرد و توان خروجی به انواع مختلفی دستهبندی میشوند که عوامل مهمی در انتخاب، خرید و قیمت ژنراتور برق محسوب میشوند.

انواع دیزل ژنراتور

موتور برق اینورتری دارای یک اینورتر در خروجی میباشد که فرکانس و ولتاژ خروجی ژنراتور را میسازد، لذا با زیر بار رفتن موتور برق، فرکانس و دور آن کاهش می یابد ولی برق خروجی دارای فرکانس ثابتی می باشد. از طرفی مصرف سوخت در دیزل ژنراتور برحسب توان خروجی آن تعریف میشود. 14. قبل از راه اندازی موتور برق مطمئن شوید کلید برق خروجی در حالت قطع باشد. انرژی شیمیایی سوخت گازوئیل به انرژی گرمایی و سپس به انرژی مکانیکی تغییر حالت میدهد. ژنراتورها نیروی محرکه ی خود را به جز موتور دیزل می توانند از توربین های بادی و آبی و سایر محرک های ممکن دریافت کنند که البته تکنولوژی ساخت و مشخصات فنی متفاوتی را در هریک از حالت های مذکور خواهند داشت. پس از وصل مجدد برق شبکه و گذشت زمان تثبیت، تغذیه بار بطور اتوماتیک از ژنراتور قطع و توسط شبکه تامین می گردد. امروز شرکت دیزل ژنراتور کاشانی یکی از بزرگ ترین و شناخته شده ترین وارد کنندگان انواع دیزل ژنراتور در ایران است که خدمات آن شامل فروش، نصب، خدمات پس از فروش و تعمیر انواع موتور برق، کوپله دیزل ژنراتور، پمپ های صنعتی، کشاورزی و خانگی، موتور دیزل و انواع دیزل ژنراتور از جمله دیزل ژنراتورهای دست دوم، دیزل ژنراتور برق اضطراری و دیگر ماشین آلات صنعتی کشاورزی می باشد.

فشار کمتر روی اجزای داخلی موتور موجب افزایش طول عمر آنها شده، به همین دلیل نیاز به عملیات تعمیر و نگهداری موتور دیزل نسبت به بنزینی کمتر کاراسهند است. علاوه بر این گرفتن تاییدیه پایان کار ساختمانها منوط بر تهیه ژنراتور جهت برطرف کردن موارد مربوط به ملزومات آتشنشانی گشته که ضرورت و نیاز آن را دو چندان نموده است و میبایست یک ژنراتور برق برای آن تهیه شود. در نوع استارتی یک دکمه یا سوییچ وجود دارد که توسط آن دستگاه روشن و موتور دستگاه شروع به کار می کند. ژنراتور اتواتیک دارای سیستم سوییچ اتوماتیک برق شهر و ژنراتور (ATS) بوده یعنی با قطع برق موتور برق به صورت اتوماتیک روشن شده و برگشت برق شهر فرمان خاموش شدن موتور برق ارسال می گردد. بخش چهارم یا تابلو کنترل ژنراتور، جهت کنترل عملکردهای دستگاه نظیر کنترل آمپر، ولتاژ، فرکانس، دمای آب، فشار روغن، میزان سوخت و غیره بکار می رود.

دیزل ژنراتور چیست

ژنراتور برق اضطراری در محیط های مانند بیمارستان ها، محیط های صنعتی و تجاری الزاما مورد استفاده قرار می گیرند. جریان راه اندازی موتورهای الکتریکی معمولا بخش قابل توجهی از ظرفیت دیزل ژنراتورها را اشغال می کند و به همین دلیل باید ملاحظات مختلفی را در این کاربرد مد نظر قرار داد. در واقع این دیزل ژنراتورها با فشار ۲۰ کیلو ولت آمپر تا ۲۰۰۰ کیلو ولت آمپر در بازار عرضه میشوند. انرژی پتانسیل الکتریکی یا انرژی پتانسیل الکتروستاتیک انرژی پتانسیلی است مرتبط با نیروی های پایستار کولن در یک سامانهٔ تعریف شده از بارهای نقطه ای الکتریکی. در صورتی که از موتور استفاده نمیکنید حداقل ماهی یک بار به مدت ۲۰ دقیقه کار کند. برای استفاده از دیزل ژنراتور در زمینه تجاری، ممکن است به احداث و نصب یک مخزن سوخت خارجی در کنار دیزل ژنراتور منجر گرد.

اولین و مهمترین بخش سوخت دستگاه می باشد که باید حتما بیش از ظرفیت باک دستگاه سوخت داشته باشید. ژنراتورها وقتی به عنوان آماده به کار استفاده می شوند ، معمولاً چیزی به نام Transfer Switch دارند. این دیزل ژنراتورها قادر به تولید برق در مدت زمان طولانی تری حتی نسبت به دیزل ژنراتورهای اضطراری هستند. ژنراتورهای بنزینی، همانطور که قبلا ذکر شد، برای ادامه کار نیاز به سوخت گیری مکرر دارند. تخمین بارهای موتور ممکن است دشوار باشد زیرا راه اندازی یک موتور الکتریکی به مقدار زیادی نیاز دارد.

نیروگاه حرارتی (به انگلیسی : Thermal power station ) گونه ای از نیروگاه است که معمولاً از بخار به عنوان سیال و عامل محرک استفاده می کند. در نتیجه، این موتورها باید در فضای باز استفاده شوند تا موجب خفگی نشوند. میانگین مولفه بارگزاری این موتورها کمتر از 100% با ظرفیت استفاده بیش از حد (Overload) 10% میباشد. از اواخر 1930 چندین هواپیما از موتور دیزلی جهت تامین نیروی محرکه پروانه های خود استفاده نموده اند. در این شرایط دیزل ژنراتور اضطراری به عنوان پشتیبان وارد مدار شده و به طور موقت و با حداکثر توان، برق مورد نیاز سیستم را تامین خواهد کرد مانند تامین برق اضطراری مناطق مسکونی و بیمارستان ها.

در مورد واحدهای کوچک موتور ژنراتور، تانک سوخت قسمتی از پایه ژنراتور می باشد. سکوی اتصال یا همان شاسی دیزل ژنراتور، قطعه ای بسیار مستحکم است که وظیفه نگه داری و اتصال موتور و ژنراتور را به عهده دارد. لازم به توضیح است جهت کاهش صدای ژنراتور تا ۷۰ دسی بل شاسی ها را بصورت کانوپی سایلنت بهمراه فوم های صداگیر می سازند. کانوپی اتاقکیست که بر روی شاسی دیزل ژنراتور نصب می شود و دیزل ژنراتور داخل آن قرار دارد. پوششدهندههای فلزی در دو نوع کانوپی سایلنت و کانوپی سوپرسایلنت ساخته میشوند و متناسب با نوع کاربری، مکان استفاده و همچنین ابعاد دستگاههای ژنراتور، قیمتهای متفاوتی دارند. راه اندازی ژنراتور را می توان با استفاده از یک استارت برقی انجام داد که از طریق آن این پارامترها راحت تر و سریع تر ظاهر می شوند. همچنین این شاسی ها بصورت چرخدار نیز ساخته می شوند که برای پروژهای ساختمانی قابلیت حمل و نقل داشته باشند.

کاربرد دیزل ژنراتور

در مورد بهترین برندهای ژنراتور، میتوان به استمفورد انگلستان، لروی سومر فرانسه، مکالته ایتالیا، مارلی ایتالیا، استمفورد پاور چین و استریم چین که سیم پیچی این ژنراتورها از مس می باشد، اشاره کرد. که دارای موتور استارت الکتریکی و باطری می باشند. برخی موارد دیگر از جمله سیستم استارت موتور برق، اینورتر دار بودن آن، قابل حمل و کیفی بودن آن و. از جمله سایر اطلاعات در مورد موتور برق گازسوز میتوان به بی خطر بودن آن اشاره کرد. بدین ترتیب توان مورد نیازمان مشخص شد. نکته جالب جهت اندازهگیری توان مورد نیاز مجتمعها این است که میبایست میزان توان درج شده روی پلاک هر یک از مصرف کنندها را یادداشت کرده(دقت کنید مصرفکنندههای تکفاز را از سه فاز به صورت جداگانه محاسبه کنید) و سپس جمع توانها را به دست آورید. اطلاعات در مورد موتور برق دیزلی نیز بسیار جالب توجه است. 16. هرگز موتور برق را بدون كليد تعویض دو طرفه مورد استفاده قرار ندهید.

در واقع کار خاموش روشن توسط یک تابلو برق که به آن تابلوی امرجنسی میگویند توسط یک برد کنترلر بی برقی را حس کرده و فرمان استارت موتور برق را صادر و در نهایت موتور برق به صورت خودکار روشن شده و توسط کنتاکتور مربوطه وارد شبکه برق می گردد. به زبان ساده می­توان ژنراتور را به این صورت تعریف کرد که موتور ژنراتور برق با سوخت گازوئیل ( دیزل ژنراتور )، بنزین یا گاز، انرژی شیمیایی را به مکانیکی تبدیل کرده سپس توسط ژنراتور انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می­کند و دارای متعلقات فرعی همچون سیستم سوخت، تابلو کنترل،کاناپی، تنظیم کننده ولتاژ، سیستم­های خنک کننده و اگزوز، سیستم روغن کاری و شارژر باتری، می­باشد.

موتور ژنراتورهای برق از چهار بخش مهم تشکیل شدهاند که پس از معرفی این بخش ها توضیحاتی در این خصوص ارائه میشود. کلیه خدمات نصب و راه اندازی و سرویس ها در قالب خدمات پس از فروش این شرکت ارائه میشود. دپارتمان مهندسی واحد ژنراتور هایپر صنعت فامکو با فعالیت در زمینه تأمین انواع موتورها و ژنراتورهای مورد نیاز صنایع مختلف، کوشیده است تا با به کارگیری کادری مجرب و بهرهگیری از دانش روز دنیا، کلیه مایحتاج صنعت را با بالاترین کیفیت و مناسبترین قیمت تولید و تأمین کند. در این میان دیزل دوئیتز، ولوو، پرکینس، لوول، استامفورد، مکالته از انواع ژنراتور پرفروش و با کیفیت هستند. شما همچنین میتوانید از سیم سیار با کیفیت نیز بهعنوان رابطی بین ژنراتور و وسایل برقی استفاده کنید.

قیمت دیزل ژنراتور

منطقه فیلادلفیا در آمریکا تنها ناحیه ای است که در آن توزیع انرژی دوفاز هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. گاز طبیعی نیز برخی اوقات در بویلرها یا توربین های گازی مورد استفاده قرار می گیرد. ژنراتورهایی که با گاز طبیعی کار می کنند معمولاً در دسته ژنراتورهای آماده به کار قرار می گیرند، اگرچه برخی از ژنراتورهای قابل حمل وجود دارند که با گاز طبیعی نیز کار می کنند. در ژنراتورهای با ظرفیت بالاتر pf بیشتر میباشد. برای ژنراتوری که برای تأمین جریان الکتریکی در فرکانس پایدار تنظیم شده است، موتور باید با سرعت ثابت بچرخد. حال انرژی پتانسیل الکتریکی سامانه ای مانند U E نسبت به یک مرجع صفر برابر است با: W مقدار کاری که توسط یک عامل خارجی فرضی باید انجام شود تا تک تک بارهای نقطه ای را از فاصلهٔ بینهایت به سمت یک سامانهٔ دلخواه با سرعت ثابت جابه جا کند. توان استارت توانی است که وسیله هنگام روشن شدن به آن نیاز دارد و گاها ممکن است تا چند برابر توان دائم آن باشد.